MRF’s bilverkstäder i Österåker får använda “Kontrollerad Bilverkstad”

Har det utbredda lurendrejerierna inom verkstäderna avtagit? Förmodligen både ja och nej. Enligt en lömsk riggning av oegentligheter på olika bilar överlämnades dessa in för justering och lagning. Undantagen de dokumenterade tillskrivna felaktigheterna var övrig kvalitet utan påpekande. Åtskilliga rapporter om medvetna och klarlagda oegentligheter lockade Aftonbladet till närmare test hos olika företag som jobbar med bilar. Tillsammans med Fordonsägarens Riksförbund testades företagen. Och resultatet blev nedslående. Det visade sig vara mera regel än undantag, att bilverkstäderna organiserat pungslog kunder att pröjsa för inte uträttade renoveringar. Av åtta testade verkstäder var det blott 1, som inte debiterade för ogjorda arbeten. På grund av att det även drabbade stora och etablerade bilföretag trädde Hallå Konsument in och agerade. Men flera fiktiva bilverkstäder utan bokföring, ligger långt under alla Transporstyrelsens radar, och märks bara genom den snedvridna konkurrensen i Österåker

Verkstäder i Österåker distribuerar olika egenskaper

Konsumenternas och Arn & Company AB har beivrat bilverkstäder vid flertal gånger för att framkalla disciplin i en djungel av områdets falsarier. Det har medfört i 3 organ, som styr sina verkstadsmedlemmar igenom branschuppgörelsen “Verkstadens renoveringsvillkor.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Personbilverkstäders förbund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades emellertid inte att skapa högre anseende. Det förorsakade MRF och Sveriges Personbilverkstäders sammanslutning (SFVF) att anlägga ett nytt sortimentssystem till sina medlemmar. Standarden startar med upprepade egenskapskontroller, som kommer att ske både inifrån och externt av erfarna inspektörer. Alla auktoriserade företag som jobbar med bilar i Österåker får medgivande att signera “Certifierad Verkstad” till sitt varumärke.

Små bilverkstäder i Österåker skapar engagemang

Igenom Konsumentverket intrång är det okomplicerat att skönja 2 annorlunda aktörer som håller på med bilreparationer i Österåker. Bland de ackrediterade finns auktoriserade bilverkstäder med avsevärt kostsamma renoveringar. Förmodligen beror det på att uteslutande originalkomponenter används. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Ad bildelar har åtkomst till avsevärt mer prisvärda komponenter och är för den skull konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade “företagen” som skapar mest uppståndelse. Priserna de har är oslagbara. Beg. bilreservdelar demonterade från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger eventuellt ingen garanti. Men det är egna ekonomin som bestämmer de flesta besluten. Genom Naturvårdsverkets tuffa miljövillkor i bilskrotsförordningen drevs massa skrotnings företag att upphöra eller ändra kurs till bilrestaurering istället för bildemontering. Och det förekommer än idag skrotfirmor med illegala insamlingsområden för fordonsägare, som måste skrota en bil. En del uttjänta bilar förs åter i trafik via fiffel med reg. beviset, samtidigt som andra förs ur landet lagstridigt med duglig skattefri förtjänst. Reklam i Vi-Bilägare, som “gammal Saab hämtas avgiftsfritt”, eller “hög betalning för defekta fordon”, bevisar att aktörer som håller på med bilreparationer har höjt sitt entusiasm för uttjänta bilar. I enlighet med miljölagen borgar bilinnehavaren för sin uttjänta bil tills fordonet blir fragmenterad med skrotningsbevis och avfärdad på Trafikverket. För enstaka erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma effekter om inte godkända aktörer som håller på med bilreparationer eller bilskrotar i Österåker anlitas.