Bättre kontroll hos bilverkstäder i Ekerö

Aktörer som håller på med bilreparationer i Ekerö har kommit in i en ond spiral. Och det är en del faktorer som är orsaken. Den här affärsgruppen tävlar, precis som andra, med fingerade bolag på olika krav. Miljövårdsverket tycks enbart kunna ingripa på oegentligheter genomförda av certifierade bilverkstäder. Och trots att många oärliga ”bolag” expanderar till storheter med flashiga hemsidor är de ändå osynliga tillföljd av utebliven redovisning. Men det finns förklaringar. De auktoriserade bilverkstäderna lever kvar i den tiden, då de hade monopol till ett varumärke, och kunde begära hutlösa priser. Konsekvensen blir endast att de tvingar fordonsägare till de oseriösa bilföretagen. Det har alltid varit en självbevarelsedrift att spara sina pengar. Och det usla ryktet, som skapats blir svårt att få tillbaka.

Aktörer som håller på med bilrenoveringar i Ekerö distribuerar olika beskaffenhet

Konsumentverket och Arn & Company AB har ingripit företag som jobbar med bilar vid flertal stunder för att få ordning i fordons branschens falsarier. Det har lett till i tre arrangemang, som styr sina verkstadsmedlemmar via branschkontraktet ”Bilverkstadens reparationskrav.” MRF, Landets Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) och KBV lyckades dock inte att skapa ökad tillit. Det orsakade Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Personbilverkstäders förbund (SFVF) att utforma ett nytt sortimentsplan till företagen. Modulen börjar med periodiska kvalitetsgranskningar, som kommer att inträffa både internt och externt av kunniga besiktningsmän. Alla godkända företag som jobbar med bilar i Ekerö får behörighet att signera ”Legitimerad Bilverkstad” till sitt varumärke.

Små Företag som håller på med fordonsreparationer i Ekerö väcker intresse

Igenom Konsumentverket inblandning är det enkelt att skönja två skilda aktörer som håller på med bilreparationer i Ekerö. Bland de ackrediterade förekommer auktoriserade bilverkstäder med relativt saltade kostnader för lagningar. Eventuellt beror det på att endast originalreservdelar nyttjas. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Ad bildelar har tillgång till avsevärt billigare bildelar och är följaktligen konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska ”bilverkstäderna” som dra till sig mest uppståndelse. Deras priser är fenomenala. Beg. bildelar tagna från en skrot med självplock ger möjligtvis ingen garanti. Men det är egna ekonomin som bestämmer majoriteten av besluten. Via Transportstyrelsens hårda klimatbegäran i bilskrotningsstadgan drevs flera bilmonteringar att avveckla eller ändra kurs till personbilsreparationer istället för bilskrotning. Och det finns ännu bilskrotar med kriminella insamlingsområden för bilinnehavare, som behöver skrota bilen. Otaliga uttjänta bilar förs åter i trafik via manipulation med reg. beviset, samtidigt som andra förs ur landet olovligt med god intäkt. Säljerbjudande i Vi-Bilägare, som ”trasig Opel bärgas kostnadsfritt”, eller ”hög ersättning för söndriga bilar”, bevisar att företag som jobbar med bilar har ökat sitt engagemang för uttjänta bilar. Enligt naturlagen ansvarar ägaren för sin skrotbil tills den blir återvunnen med skrotintyg och avfärdad hos Trafikverket. För enstaka erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara konsekvenser om inte seriösa bilverkstäder eller skrotfirmor i Ekerö utnyttjas.