Det är fordonsägares mardröm att åka till en oärlig verkstad i Sandared. Även om en offert getts hittar den listige verkstadsägaren ofta fiktiva brister, som lagas och tvingas ersättas. Expressen refererar till Personbilens Riksförbund riggade brister till åtta skilda bilverkstäder utspridda i hela landet. Bara en bilverkstad tog betalt för rätt lagning. De övriga sju lurade bilägarna på åtskilliga tusenlappar. De behöriga bilverkstäderna har färdighet att pungslå fordonsägare på lagligt förfaringssätt, medan det avslöjades fräcka fuskmakare bland övriga företag som jobbar med bilar spridda i landet . De små fiktiva enmansföretagen genomför reparationer med pirat reservdelar till drömpris. Men engagemanget för skrotbilar, som nyttjas olagligt, har ökat påfallande. Och deras goda lönsamhet byggs inte på saltade kundfordringar.
Aktörer som håller på med bilrenoveringar i Sandared distribuerar olika kvalitet
Konsumentverket och Arn & Company AB har läxat upp företag som jobbar med bilar vid flertal situationer för att framkalla stadga i en djungel av områdets bedrägerier. Det har resulterat i 3 grupper, som följer sina verkstadsmedlemmar via verksamhetsgrensöverenskommelsen “Bilföretagens reparationskrav.” MRF, Sveriges Bilverkstäders förbund (SFVF) och KBV lyckades ändå inte att skapa högre tilltro. Det förmådde Motorbranschens Riksförbund och Landets Bilverkstäders Förening (SFVF) att anlägga ett nytt kvalitetssystem till sina medlemmar. Nivån bygger på periodiska kvalitetsgranskningar, som kommer att ske både internt och utifrån av duktiga tillsynsmän. Alla legitimerade företag som jobbar med bilar i Sandared får befogenhet att märka “Berättigad Verkstad” till sitt företagsnamn.
Små aktörer som jobbar med fordon i Sandared väcker entusiasm
Via Hallå Konsument intrång är det enkelt att märka 2 skilda bilverkstäder i Sandared. Bland de certifierade existerar märkesverkstäder med relativt saltade kostnader för renoveringar. Kanske beroende på att enbart originalreservdelar användes. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Mr auto har möjlighet till mycket billigare delar och är för den skull konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska “bilverkstäderna” som skapar mest intresse. Priserna de har är oöverträffliga. Beg. komponenter tagna från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger möjligtvis ingen säkerhet. Men det är plånboken som bestämmer majoriteten av besluten. Genom Miljövårdsverkets tuffa naturkrav i bildemonteringsförfattningen förmåddes otaliga skrotnings företag att avveckla eller skifta inriktningen till fordonsrestaurering som alternativ för demontering av fordon. Och det förekommer alltjämt skrotfirmor med förbjudna insamlingsområden för bilägare, som måste skrota en bil. Många skrotbilar återförs i trafik igenom otillbörligt agerande med reg. beviset, samtidigt som andra förs ur landet illegitimt med mycket bra intäkt. Säljerbjudande på hemsidor, som “fördärvad Jaguar hämtas avgiftsfritt”, eller “hög betalning för trasiga fordon”, visar att bilverkstäder har höjt sitt uppståndelse för uttjänta bilar. I enlighet med miljöbalken ansvarar bilägaren för sin skrotbil tills den blir skrotad med skrotningsbevis och borttagen hos Transportstyrelsen. För några erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma återverkningar om inte legitimerade företag som jobbar med bilar eller skrotar i Sandared anlitas.