Bilverkstäder i Nykvarn lider av Uppdrag Gransknings oseriösa utredning

Bilverkstäder i Nykvarn har kommit in i en ond spiral. Och det är en del förhållanden som är orsaken. Den här verksamhetsområdet konkurrerar, precis som andra, med påhittade bilföretag på olika premisser. Myndigheterna tycks bara kunna aktivt ingripa på missförhållande genomförda av certifierade firmor. Fastän att flertalet oärliga “firmor” frodas till storheter i internet-annonser är de ändå osynliga på grund av utebliven redovisning. Men mycket är också självförvållat. De auktoriserade bilverkstäderna lever kvar i den tiden, då de hade ensamrätt till ett fabrikat, och kunde ha ockerpriser. Resultatet blir enbart att de tvingar fordonsinnehavare till de oseriösa bilverkstäderna. Det har alltid varit en självbevarelsedrift att hålla i sin egen plånbok. Och det skamfilade anseendet, som uppstått blir svårt att få tillbaka.

Aktörer som sysslar med med bilrenoveringar i Nykvarn presterar olika standard

Hallå Konsument och Allmänna reklamationsnämnden har ingripit bilverkstäder vid många tidpunkter för att medföra struktur i fordons branschens bedrägerier. Det har resulterat i 3 grupper, som följer sina verkstadsmedlemmar via fackavtalet “Verkstadens renoveringsvillkor.” MRF, Landets Fordonsverkstäders förbund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade dock inte att frambringa högre tilltro. Det förmådde Motorbranschens Riksförbund och Landets Fordonsverkstäders förbund (SFVF) att skapa ett nytt kvalitetssystem till sina medlemmar. Normen startar med periodiska egenskapsinspektioner, som kommer att ske både inifrån och externt av kompetenta kontrollanter. Alla auktoriserade aktörer som håller på med bilreparationer i Nykvarn får befogenhet att signera “Legitimerad Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Små företag som håller på med bilreparationer i Nykvarn väcker entusiasm

Genom Hallå Konsument inblandning är det okomplicerat att separera två olika företag som jobbar med bilar i Nykvarn. Bland de certifierade återfinns märkesverkstäder med relativt dyra lagningar. Kanske beror det på att enbart originaldelar brukas. Rivaler lik allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Skruvat har möjlighet till avsevärt mer prisvärda komponenter och är följaktligen konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska “bilverkstäderna” som dra till sig mest entusiasm. Priserna de har är makalösa. Begagnade delar tagna från en bildemontering med självplock ger eventuellt ingen garanti. Men det är egna ekonomin som styr majoriteten av besluten. Igenom Länsstyrelsens hårda klimatanspråk i återvinningsförfattningen pressades många skrotar att avveckla eller ändra ändamål till bilrenoveringar som ersättning för demontering av fordon. Och det finns än idag skrotfirmor med kriminella insamlingsställen för bilinnehavare, som behöver skrota sitt fordon. Flera uttjänta bilar förs åter i trafik igenom fiffel med reg. beviset, medan andra exporteras olagligt med god intäkt. Säljerbjudande på hemsidor, som “kasserad Citroen bärgas avgiftsfritt”, eller “stor med pengar för skrot fordon”, visar att företag som jobbar med bilar har höjt sitt entusiasm för uttjänta bilar. I enlighet med miljöbalken ansvarar bilägaren för sin kasserade personbil tills den blir fragmenterad med skrotningsintyg och borttagen hos Trafikverket. För några erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara konsekvenser om inte seriösa bilverkstäder eller skrotar i Nykvarn utnyttjas.