Bilskrot i Göteborg har nästan nått total återvinning av en gammal Mercedes-300

Värdet för en gammal Mercedes-300 hos en auktoriserad skrot i Gbg hade länge varit under noll kronor. Med andra ord var bilinnehavaren var tvingad att lägga pengar för skrotningen. Redan år 2007 upphörde den obligatoriska skrotningspengen i Göteborg. Den hade balanserat en stor del av avgiften, så många beslutade sig att köra sin Mercedes-300 till en bilskrot i Gbg. Men när skrotpengen försvann växte också mängden övergivna vrak på alla osannolika ställen. Myndigheterna upprättade nya skarpa regler till biltillverkare för att få stopp på de miljöskadliga handlingarna. Sammanslutningen kommenderades ta emot skrotbilar utan kostnad för avregistrering. De behövde också planera uppsamling av alla skrotbilar upp till 3,5 ton totalvikt. Så en behörig skrotfirma i Gbg skulle, förutom försäljning av begagnade reservdelar, också få mer pengar för en förbrukad Mercedes-300.

Attraktiva bildelar är en bättre inkomstkälla på Mercedes-300 för skrothandlaren i Göteborg

Biltillverkare bereddes föreskrifter om en 95-procentig återföring av en Mercedes-300 till en evig kretsgång i nyproduktion. Efter många års energiskt arbete har detta mål nåtts med tilltagen marginal. Därför har anspråk på kompensation bytts till en rimlig ersättning för en skrotbil hos en Länsstyrelsen godkänd bildemontering i Göteborg eller Gbg. Men återvinningsprocessen hade inte varit framgångsrik utan Naturvårdsverkets skoningslösa påtryckningar på bilskrotarna. Kasserade bilar kategoriserades som miljökänsligt avfall, och Miljöstyrelsen gavs i uppdrag att tillse att de de tuffa lagarna utfördes precist. Skrotning och sanering av en Mercedes-300 hos en auktoriserad bildemontering i Gbg naturjusterades och inspekterades så noga att förbjuden verksamhet skulle försvinna. Det förorsakade dessutom, att nära hälften av landets företag måste lägga ned sin verksamhet. Nuförtiden har omläggningen av bilskrotning realiserats till de nya föreskrifterna. En etablerad bilskrotning följer miljövillkoren utan klander. Men allt är inte frid och fröjd. Äldre uttjänta Mercedes-300 och andra trotjänare är önskade objekt.

Bilåtervinnare i Gbg gör vad som helst för att skaffa äldre Mercedes-300

Att skrot i Gbg har grym rivalitet om en gammal Mercedes-300 är ingen ny information. Olagliga exporter har pågått länge. Det rapporteras i Sundsvalls Tidning hur miljöövervakare och polismakten bara kan se på, hur beskaffenhet för hundratusentals kr rullar förbi varje dag. Den organiserade kriminaliteten har hittat en ny och ofarlig levebröd vid sidan av knarkförsäljning. Och rörelse med återinförande av skrotbilar i trafik stiger oavbrutet. Suget efter prisvärda begagnade bilar som Mercedes-300 är större än överhuvudtaget. Fler, mer eller mindre organiserade, bilmekaniker i Göteborg köper och lagar tillräckligt noga med billiga bilreservdelar. Detta är definitivt ett misslyckande för de aktiva klimathjältarna, som krigar mot de växande koldioxidutsläppen. I nuvarande pandemins vädjan, att färdas med bil istället för att använda spårvagn, stiger engagemanget för förvärv av en billig andrabil till hemmet högsta prioritet. Så en Länsstyrelsen godkänd bildemontering i Gbg ser med vemod hur en rostig klimat- och inte säker Mercedes-300 åker på sidan om sin bildemontering.