Tydliga ägarkrav gällande skrotbilar i Ljungsbro

Skrotbilar från Ljungsbro borde få en korrekt återvinning i större omfattning, än den gör i dag. Och det medför inlämning med reg. bevis del 2 på en godkänd bildemontering för avregistrering och demontering. Även fast att en del lämnar stora betalningar för skrotbilarna har de stor konkurrens. Den olagliga exporten växer konstant. Så marknaden är guld värd för den organiserade brottsligheten. Men även inom Sverige sker oegentligheter med de klimat- och trafikfarliga bilarna. Förbättringen med avgas-rening, antisladdsystematik och säkerhetsbälten gör klyftan till äldre personbilar skyhögt. Det innebär enligt vetenskapsman på Göteborgs universitet, att ägarna borde lämna bilen för skrotning om den är över 11 år gammal. Ur natur- och trafiksäkerhetssynpunkt är de äldre fordonen verkligen på villovägar.

Förkastade uttjänta fordon från Ljungsbro kan utnyttjas laglöst

Innan en uttjänt bil i Ljungsbro nått en auktoriserad bildemontering med lämnad registreringsbevis, och skrotintyg tagits emot, riskerar fordonet blir utnyttjad i brottsliga syften. Ett klimat- och färdselfarlig fordon ger tiofalt till försäljaren i Afrika. Det föreligger förbud att exportera kasserade bilar som saknar giltig kontroll. Det är kanske upphovet till den lönande businessen hos den organiserade brottsligheten. Transportstyrelsen och Riksdagen insats begränsas till inregistrering av antalet lagstridigt utförda kasserade bilar via kajplatser eller via bron till Danmark. Allt enligt Svt som intervjuat kontrollanter från ett klimatkontoret i Stockholms hamn. När en skrotbil i Ljungsbro annonseras ut genom webben eller kvällstidningar, kan den också återgå i trafik utan fordonsinnehavarens vetskap. Och flertalet mindre verkstäder lagar lätt de klimat-och trafikskadliga åkdonen i körbart tillstånd. Om en bilinnehavare bärgar sin fördärvade bil för ämnad bilskrotning, utan att få skrotintyg från en auktoriserad bilskrot, kan det orsaka framtida dilemman. Ansvaret för återvinning och bildemontering vilar tungt på fordonsägaren. Och detta instrueras otvetydigt i Miljöbalken. För att slippa oegentligheter vid försäljning borde säljaren vidta åtgärder för att eliminera sådana risker, när det är dags att skrota bilen. Genom bilfabrikanternas framgångsrika recykling, därtill bilskrotarnas effektiva sanering i enlighet med bilskrotningslagen, kan fordonsinnehavaren vänta sig en okey ersättning vid inlämning. Då bilskrots fordon hämtas utgår även skiftande ersättning. Men det är vid ett dylik tillfälle, som risken förekommer för att skrotbilarna kan komma på berörda villovägar, med kommande trassel som påföljd.

Alla kasserade bilar från Ljungsbro måste avlämnas till en godkänd skrot

Avlämnas bilinnehavaren själv in sin gamla klenod  till en legitimerad bildemontering undanröjs riskerna för lurendrejeri. Innan proceduren med återvinning demonteras lättsålda fordonsdelar för återbruk hos en bilverkstad. Och genom mottagningskvittens, som intygar skrotning och avregistrering hos Trafikstyrelsen, borga för en legitim handling. Parallellt erhåller ägaren högst betalning för en uttjänt bil i Ljungsbro. Men priset varierar med många hundralappar. Så det kan vara lukrativt att undersöka varianterna. Skall bilvraket hämtas är osäkerheten desto större att den inte når en auktoriserad bilskrot. Men det existerar potential att sätta stopp för de olagliga rörelsen. Kontrollera att bärgning verkställs av en avtalad partner till en behörig bilåtervinnare, samt att ett påskrivet kvitto med bilskrotsintyg avlämnas, som bevis för kommande avfärdande på bilregistret. Syna, före hämtningen, att behörighet för bärgning av kasserade bilar är utförd av Länsstyrelsen. En seriös bilbärgare har ett sådant formulär enkelt åtkomligt och öppningsbart på sin nätsida. De här lätta handlingar garanterar för att en skrotbil i Ljungsbro vårdas på ett rättmätigt och natursäkert vis.