Skrotbilar utan kontroll i Svängsta uppfattas, av många, till övergivna personbilar i naturen. Det har skrivits en del om det miljöfarliga beteendet. Och det är naturligtvis en irriterande syn att se dessa förvridna och rostiga fordons skrot gömda bland träd och buskar. Men de här fordonsvraken utgör enbart en liten del av lagbrotten med skrotbilar, som borde lämnas till en godkänd skrot för skrotning och återgång till ett evigt kretslopp inom tillverkningsindustrin. En sådan process ger tillfälle till en inte betydelselös kompensation till ägaren, som skall skrota sin bil. Skrotföretagen tävlar med ideligen tilltagande ersättningar. Och också då uttjänta personbilar måste fraktas med bärgare utgår en ersättning till bilägarna. En del gånger räcker dessvärre inte detta för att vraken ska försvinna för alltid.
Utrangerade skrotbilar från Svängsta kan utnyttjas brottsligt
Före en skrotbil i Svängsta hamnat på en legitimerad bilskrot med överlämnad registreringsbevis, och skrotningsintyg mottagits, riskerar den bli utnyttjad i olagliga syften. Ett miljö- och färdselvådlig fordon ger 10 gånger mer till försäljaren i ett annat land. Det föreligger förbud att exportera kasserade bilar som saknar acceptabel kontroll. Det är kanske upphovet till den vinstgivande affärsverksamheten hos den organiserade brottsförekomsten. Länsstyrelsen och Riksdagen prestation avgränsas till inskrivning av mängden otillåtna utförda uttjänta fordon via hamnar eller via bron till Danmark. Allt enligt Gp som intervjuat inspektörer från ett klimattjänstemän i Trelleborgs hamn. När en uttjänt bil i Svängsta annonseras ut genom nätet eller kvällstidningar, kan den även återgå i trafik utan fordonsinnehavarens kännedom. Och flertalet mindre verkstäder lagar enkelt de klimat-och trafikvådliga fordonen i körbart tillstånd. Om en bilägare bärgar sin demolerade bil för ämnad skrotning, utan att få skrotintyg från en certifierad skrot, kan det orsaka kommande problem. Åliggande för återvinning och avregistrering vilar tungt på ägaren. Och detta framgår tydligt i naturförordningen. För att avstyra lagbrott vid försäljning måste säljaren vidtaga initiativ för att undanröja sådana risker, när det är dags att skrota bilen. Via fordonstillverkarnas framgångsrika recykling, samt bilskrotarnas väl planlagda modernisering enligt bilskrotslagen, kan fordonsägaren räkna med en stor betalning vid inlämning. Då skrotbilarna hämtas utgår också varierande kompensation. Men det är vid ett sån möjlighet, som risken föreligger för att de uttjänta fordonen kan komma på berörda villovägar, med framtida strul som efterdyning.
Samtliga skrotbilar från Svängsta bör fraktas till en behörig skrot
Bärgar ägaren själv in sin gamla klenod till en behörig bildemontering minskar riskerna för lurendrejeri. Innan arbetsgången med fragmentering skruvas attraktiva bilkomponenter för recirkulation för försäljning. Igenom mottagningskvittens, som verifierar återvinning och avfärdande på Transportstyrelsen, säkerställer en laglig åtgärd. Samtidigt erhåller ägaren högst kompensation för en skrotbil i Svängsta. Men beloppet skiftar med flera tusen kronor. Så det kan vara lönsamt att granska varianterna. Måste fordonet bärgas är risken desto större att den inte skrotas utan återgår i trafik. Men det existerar potential att sätta stopp för de olagliga rörelsen. Kontrollera att bärgning genomförs av en seriös bärgare som samarbetar med en behörig bilåtervinnare, också att ett signerat mottagningsbevis med skrotningsintyg överlämnas, som bevis för nästkommande avfärdande hos Transportstyrelsen. Avsyna, före transporten, att behörighet för bärgning av kasserade bilar är utförd av Naturvårdsverket. Ett reko företag har ett sånt tillstånd lätt tillgängligt och läsbart på sin hemsida. Dessa lätta åtgärder säkrar för att en uttjänt bil i Svängsta omhändertas på ett rättmätigt och klimattryggt sätt.