Strid om skrotbilarna från Pajala

Skrotbilar från Pajala kan komma på villovägar på massa skilda sätt. Det naturligaste och lagliga sättet är att skrota sitt fordon hos en legitimerad bilskrot för återvinning med en rejäl ersättning. Personbilar med körförbud, eller andra svårigheter för rörelse, kan med fördel anlitas av en bilbärgare med status att hantera klimatskadligt avfall från Transportstyrelsen. Men massor av gamla miljö- och trafikfarliga bilvrak försvinner eller återförs i andra länder med pågående miljöbekymmer. Sönderrostade skelett i naturen verifierar om tiden då dumpning var det enda sättet att skrota sin bil gratis. Av någon anledning finner man fortfarande dumpade trasiga fordon på alla möjliga och omöjliga ställen. Men flertalet kasserade bilar på illegala bilskrotar hanteras av den organiserade brottsligheten.

Förkastade kasserade bilar från Pajala kan användas brottsligt

Före en skrotbil i Pajala hamnat på en certifierad skrot med överlämnad registreringsbevis, och skrotintyg mottagits, finns risk att den blir använd i kriminella ändamål. Ett klimat- och trafikskadlig personbil ger tiofalt till säljaren i Afrika. Det är förbud att exportera uttjänta fordon som saknar godkänd granskning. Det är kanske orsaken till den lönsamma affärsverksamheten hos den organiserade brottsliga verksamheten. Transportstyrelsen och Regeringens insats begränsas till registrering av mängden lagstridigt utförda uttjänta fordon via kajplatser eller via bron till Danmark. Allt enligt Gp som intervjuat kontrollanter från miljökontoret i Trelleborgs hamn. När en skrotbil i Pajala säljes genom nätet eller dagstidningar, kan den även återföras i trafik utan fordonsägarens medvetande. Och en del mindre verkstäder reparerar enkelt de miljö-och trafikvådliga fordonen i körbart tillstånd. Om en bilinnehavare lämnar sin defekta personbil för antagen bildemontering, utan att få skrotintyg från en godkänd bildemontering, kan det leda till framtida dilemman. Ansvaret för återvinning och avregistrering vilar tungt på bilinnehavaren. Och detta framgår otvetydigt i naturförordningen. För att undvika fuffens vid avyttring skall säljaren vidtaga handlingar för att avlägsna sådana risker, när tiden är inne att skrota bilen. Igenom biltillverkarnas framgångsrika återvinning, därtill bilskrotarnas rationella sanering i enlighet med bilskrotslagen, kan fordonsinnehavaren förvänta sig en rejäl ersättning vid inlämning. Då bilskrots fordon hämtas utgår också varierande ersättning. Men det är vid ett sådan situation, som risken finns för att de uttjänta bilarna kan komma på nämnda avvägar, med framtida bekymmer som påföljd.

Samtliga skrotbilar från Pajala borde lämnas till en godkänd skrot

Transporterar ägaren personligen in sin skrotbil till en certifierad skrot undanröjs faran för bedrägligt förfarande. Före förfarandet med recykling skruvas tilltalande delar för återbruk och renoveras för att senare säljas vidare. Och genom mottagningskvittens, som bekräftar skrotning och avregistrering hos Transportstyrelsen, ansvara för en laglig behandling. Samtidigt får bilinnehavaren bra betalning för en uttjänt bil i Pajala. Men priset varierar med flera tusen kronor. Så det kan vara lönsamt att analysera varianterna. Behöver fordonet hämtas är osäkerheten desto större att den hamnar i orätta händer. Men det existerar potential att sätta hinder för de illegala verksamheterna. Att se till transport genomförs av en seriös bärgare som samarbetar med en behörig bilåtervinnare, samt att ett påskrivet mottagningsbevis med bilskrotsintyg lämnas, som intyg för nästkommande avfärdande hos bilregistret. Granska, före hämtningen, att behörighet för frakt av uttjänta fordon är utförd av Länsstyrelsen. En seriös bilbärgare har ett sånt formulär lätt tillgängligt och läsbart på sin sajt. De här lätta steg borgar för att en uttjänt bil i Pajala omhändertas på ett rättmätigt och naturskyddat vis.