Övergivna bilar från Lönsboda belägger vrakens villovägar från ackrediterade bilskrotar. Och i större grad uppvisas detta via de tusentals uppställningsplatser av avställda fordon, som kan ses runt om i landet. Det förekommer i själva verket bara några få bilkyrkogårdar, som har behörighet för bevarandet av kasserade bilar på oskyddade områden. De i Båtnäs och Ryd har blivit dragplåster och kassako till kommunernas ekonomi. Men resterande uppställningsplatser, med klimatskadliga och halvt fördärvade fordonsvrak, är illa att behöva skåda. Det finns antagligen inga andra, än ansvariga hos Miljöverket, som accepterar dessa ställen, som också tycks accepteras på vattenskyddade områden. Dessa uttjänta fordon på villovägar kommer inte att hamna hos bilskroten, om inte bilinnehavarna tar sitt ansvar i enlighet med miljöbalken.
Förkastade kasserade bilar från Lönsboda kan användas laglöst
Innan en skrotbil i Lönsboda nått en behörig bildemontering med överlämnad reg. bevis del 2, och skrotintyg tagits emot, riskerar den bli utnyttjad i illegala syften. Ett klimat- och färdselvådlig fordon ger tiofalt till försäljaren i ett annat land. Det råder förbud att exportera skrotbilar som saknar godkänd undersökning. Det är kanske motivet till den lönande affärsverksamheten hos den samordnande brottsförekomsten. Myndigheterna och Regeringens insats begränsas till registrering av kvantiteten otillåtna utförda kasserade bilar via kajplatser eller Öresundsbron. Allt enligt Expressen som pratat med tillsynsmän från ett klimatkansliet i Malmös hamn. När en kasserad personbil i Lönsboda annonseras ut genom Google eller pressen, kan fordonet även återföras i trafik utan fordonsägarens kännedom. Och många mindre verkstäder lagar lätt de miljö-och trafikskadliga åkdonen i körbart skick. Om en bilägare lämnar sin demolerade bil för tänkt skrotning, utan att få skrotningsintyg från en godkänd bilskrot, kan det innebära framtida bekymmer. Ansvaret för skrotning och bildemontering vilar tungt på ägaren. Och detta instrueras tydligt i naturbalken. För att slippa fuffens vid försäljning skall säljaren vidta handlingar för att undanröja sådana vågspel, när det är dags att skrota bilen. Igenom biltillverkarnas framgångsrika återvinning, därtill skrotarnas rationella sanering i enlighet med bilskrotslagen, kan bilägaren räkna med en rejäl betalning vid inlämning. Då bilskrots fordon hämtas utgår även varierande betalning. Men det är vid ett sådan möjlighet, som risken finns för att skrotbilarna kan komma på berörda avvägar, med kommande trubbel som effekt.
Alla skrotbilar från Lönsboda måste fraktas till en auktoriserad skrot
Avlämnas bilägaren personligen in sitt fordonsvrak till en certifierad skrotfirma undanröjs riskerna för bedrägerier. Innan arbetsgången med fragmentering demonteras attraktiva bilkomponenter för recirkulation och renoveras för att senare säljas vidare. Och genom kvitto, som styrker skrotning och avfärdande på bilregistret, borga för en legal behandling. Parallellt inkasserar fordonsägaren maximal kompensation för en skrotbil i Lönsboda. Men beloppet skiftar med flera tusen kronor. Så det kan vara inkomstbringande att analysera valmöjligheterna. Måste skrotbilen bärgas är faran desto större att den inte skrotas utan återgår i trafik. Men det finns potential att sätta hinder för de förbjudna verksamheterna. Att se till hämtning utförs av en seriös bärgare som samarbetar med en auktoriserad skrot, även att ett undertecknat mottagningskvittens med skrotintyg avlämnas, som evidens för kommande avregistrering på Trafikstyrelsen. Avsyna, innan transporten, att licens för transport av kasserade bilar är utförd av Transportstyrelsen. Ett reko företag har ett sånt blankett disponibelt och öppningsbart på sin internetplats. Dessa enkla åtgärder tryggar för att bilvraket i Lönsboda omhändertas på ett rättmätigt och klimattryggt sätt.