Skrotbilar utan översyn i Alfta bedöms, av många, till övergivna personbilar i naturen. Det har skrivits mycket om det klimatfarliga handlingssättet. Och det är absolut en jobbig syn att se dessa förvridna och rostiga fordons skrot gömda i skog och mark. Men de här fordonsvraken omfattar bara en liten del av lagbrotten med skrotbilar, som borde lämnas till en auktoriserad bildemontering för skrotning och recession till ett evigt kretslopp inom tillverkningsindustrin. En sådan procedur ger chans till en inte oväsentlig ersättning till fordonsägaren, som skall skrota sin bil. Skrotarna tävlar med ständigt tilltagande betalningar. Och även då uttjänta fordon måste fraktas med bärgningsbil kan ägaren få betalt. Många gånger räcker tyvärr inte detta för att fordonsvraken skall avvika för alltid.
Förkastade uttjänta fordon från Alfta kan användas laglöst
Innan en skrotbil iAlfta nått en auktoriserad bildemontering med lämnad registreringsbevis, och skrotintyg tagits emot, riskerar den bli utnyttjad i brottsliga avsikter. Ett miljö- och färdselskadlig personbil ger tiofalt till säljaren i ett annat land. Det är förbud att skeppa ut kasserade bilar som saknar acceptabel besiktning. Det är kanske skälet till den lönande affären hos den samordnande brottsliga verksamheten. Myndigheterna och polisens insats begränsas till inskrivning av antalet förbjudna utförda kasserade bilar via hamnar eller via bron till Danmark.
Allt enligt GP som intervjuat inspektörer från ett klimatkansliet i Göteborgs hamn. När en skrotbil i Alfta annonseras ut genom Google eller pressen, kan den även återföras i trafik utan fordonsägarens vetskap. Och flertalet mindre verkstäder reparerar enkelt de klimat-och trafikskadliga fordonen i körbart tillstånd. Om en fordonsinnehavare bärgar sin defekta bil för antagen återvinning, utan att få mottagningsbevis från en behörig skrot, kan det leda till framtida trubbel. Ansvaret för återvinning och avregistrering vilar tungt på bilinnehavaren. Och detta instrueras otvetydigt i naturförordningen.
För att slippa oegentligheter vid försäljning måste säljaren utföra åtgärder för att ta bort sådana vågspel, när det är dags att skrota sin bil. Via bilproducenterna framgångsrika återvinning, därtill skrotarnas effektiva modernisering enligt bilskrotsförordningen, kan bilinnehavaren räkna med en stor kompensation vid inlämning. Då skrotbilarna hämtas utgår också skiftande ersättning. Men det är vid ett dylik möjlighet, som risken föreligger för att skrotbilarna kan komma på berörda avvägar, med kommande strul som konsekvens.
Alla uttjänta fordon från Alfta skall bärgas till en godkänd bilskrot
Avlämnas fordonsägaren själv in sin uttjänta bil till en legitimerad bildemontering undanröjs riskerna för bedrägligt förfarande. Innan förfaringssättet med återvinning demonteras omtyckta delar för återbruk hos en bilverkstad. Via kvitto, som bekräftar skrotning och avfärdande på Trafikverket, borga för en legal behandling.
Parallellt erhåller fordonsägaren maximal betalning för en skrotbil i Alfta. Men summan skiftar med flera tusen kronor. Så det kan vara smart att ta reda på varianterna. Skall fordonet bärgas är faran högre att den hamnar i orätta händer. Men det finns möjligheter att sätta hinder för de illegala rörelsen. Att se till transport verkställs av en seriös bärgare som samarbetar med en legitimerad bilåtervinnare, även att ett underskrivet mottagningsbevis med skrotintyg avlämnas, som evidens för nästkommande avregistrering på Trafikstyrelsen.
Kontrollera, innan bärgningen, att tillstånd för transport av uttjänta fordon är utförd av Naturvårdsverket. Ett reko företag har ett sådant formulär enkelt åtkomligt och läsbart på sin webbsida. Dessa lätta aktioner säkrar för att en uttjänt bil i Alfta omhändertas på ett legalt och naturskyddat vis.