Kan en skrotbil från Strömsund försvinna i intet? Eller kan bilar, som har körförbud, återfalla till förödande körningar med höga co2föroreningar som efterverkning?. Att skrotbilar återuppstår är ett faktum. Möjligtvis i en annan del av världen. Men likafullt förgiftar de klimatet för alla. Enligt naturbalken ansvarar ägare för att den uttjänta bilen blir skrotad och avlägsnas från Trafikstyrelsens register. Dock förs det ut en mängd illegalt varje dag. Antagligen är inte före detta bilinnehavare insatta om bedrägerierna de inblandas i. Men de är ändå skyldiga att se till att skrota fordonet hos en av Länsstyrelsens godkända bildemonteringar. Först då kan kan Miljöförvaltningen få översyn över de uttjänta fordon som numera försvinner och blir drabbade för olagliga behandlingar.
Förkastade uttjänta fordon från Strömsund kan användas kriminellt
Innan en skrotbil i Strömsund nått en godkänd bildemontering med överlämnad reg. bevis del 2, och skrotningsintyg mottagits, finns risk att den bli utnyttjad i illegala ändamål. Ett natur- och trafikfarlig bil ger tiofalt till försäljaren i Afrika. Det är förbud att föra ut uttjänta fordon som saknar godkänd undersökning. Det är kanske orsaken till den lönsamma affären hos den samordnande brottsligheten. Myndigheterna och Regeringens prestation avgränsas till inskrivning av kvantiteten otillåtna utförda skrotbilar via kajplatser eller Öresundsbron. Allt enligt Svt som pratat med inspektörer från naturkansliet i Stockholms hamn. När en skrotbil i Strömsund säljes genom Google eller kvällstidningar, kan bilen även återgå i trafik utan ägarens vetskap. Och en del mindre verkstäder reparerar lätt de klimat-och trafikskadliga bilarna i körbart tillstånd. Om en bilägare bärgar sin defekta bil för antagen bilskrotning, utan att få mottagningsbevis från en behörig bilskrot, kan det innebära framtida bekymmer. Ansvaret för skrotning och avregistrering vilar tungt på fordonsägaren. Och detta framgår otvetydigt i naturförordningen. För att avstyra fuffens vid försäljning borde säljaren utföra handlingar för att undanröja sådana vågspel, när det är dags att skrota bilen. Igenom bilproducenterna framgångsrika återvinning, och bilskrotarnas väl planlagda modernisering i enlighet med bilskrotslagen, kan fordonsinnehavaren förvänta sig en rejäl betalning vid inlämning. Då skrotbilarna hämtas utgår också skiftande betalning. Men det är vid ett sån möjlighet, som risken föreligger för att de uttjänta bilarna kan komma på nämnda villovägar, med kommande trubbel som efterverkning.
Samtliga uttjänta fordon från Strömsund borde transporteras till en behörig bildemontering
Avlämnas ägaren själv in sitt fordonsvrak till en behörig bilskrot minskar osäkerheten för bedrägligt förfarande. Före proceduren med återvinning demonteras åtråvärda delar för återanvändning och renoveras för att senare säljas vidare. Via kvitto, som intygar återvinning och avfärdande på Trafikstyrelsen, garanteras en legitim åtgärd. Samtidigt inkasserar bilägaren bra kompensation för en uttjänt bil i Strömsund. Men summan skiftar med flera tusen kronor. Så det kan vara inkomstbringande att utforska valmöjligheterna. Behöver fordonet hämtas är faran desto större att den inte skrotas utan återgår i trafik. Men det finns potential att sätta hinder för de förbjudna aktiviteten. Kontrollera att bärgning sker av ett företag som har tillstånd för transport av farligt avfall och som har avtal med en behörig bildemontering, också att ett undertecknat kvitto med skrotintyg lämnas, som intyg för nästkommande avregistrering hos Trafikverket. Granska, innan transporten, att tillåtelse för frakt av kasserade bilar är utförd av Naturvårdsverket. En seriös bilbärgare har ett sådant blankett enkelt åtkomligt och öppningsbart på sin hemsida. De här enkla handlingar tryggar för att en uttjänt bil i Strömsund vårdas på ett lagenligt och naturskyddat sätt.