Igenom att utforska Transportstyrelsens statistik går det att utläsa, att massor avställda personbilar tycks försvinna från landet. Ordinärt är avställda bilar behäftade med nyttjandeförbud och stämplas miljömässigt som skrotbilar. Regeringens motion 2017/18:246 intygar att flertalet är på vift via citat:”Uttjänta bilar som transporteras in till skrotar har sjunkit kraftigt.” otaliga av dessa eländiga vrak från Storuman har återinförts på våra vägar någonstans. Att de, igenom sina stora koldioxidutsläppen, samtidigt är en stor källa till den dramatiska klimatrubbningen är inget mysterium. Vet de före detta fordonsägarna till tillståndet? Eller har de blivit utnyttjade till olagliga gärningar? För några 24 månader sedan var det kostnadskrävande att överlämna fordonet för skrot. Då figurerade inte heller något offentlig miljöbegrundande. Så den egna ekonomin var nog prioritet ett och så bör det vara också nuförtiden. För bilfabrikanternas funktionella recycling har gett de uttjänta bilarna ett helt annat betydenhet, som kommer ägarnas plånbok till del.
Förkastade skrotbilar från Storuman kan användas brottsligt
Innan en uttjänt bil i Storuman nått en auktoriserad skrot med lämnad reg. bevis del 2, och mottagningsbevis mottagits, finns risk att bilen bli utnyttjad i olagliga syften. Ett klimat- och färdselskadlig fordon ger tiofalt till säljaren i ett annat land. Det råder förbud att exportera uttjänta fordon som saknar acceptabel kontroll. Det är kanske skälet till den lönande affärsverksamheten hos den organiserade brottsförekomsten. Trafikverket och polisens prestation definieras till inregistrering av antalet lagstridigt utförda skrotbilar via kajplatser eller via bron till Danmark. Allt enligt Gp som intervjuat kontrollanter från naturtjänstemän i Stockholms hamn. När en skrotbil i Storuman säljes genom webben eller dagstidningar, kan bilen även återgå i trafik utan bilägarens kännedom. Och många mindre bilverkstäder lagar lätt de natur-och trafikfarliga fordonen i körbart tillstånd. Om en bilinnehavare överlämnar sin defekta bil för tänkt skrotning, utan att få skrotningsintyg från en godkänd bildemontering, kan det leda till kommande problem. Åliggande för återvinning och bildemontering vilar tungt på bilägaren. Och detta instrueras otvetydigt i Miljöbalken. För att avstyra ohederligt förfarande vid avyttring borde säljaren utföra handlingar för att avlägsna sådana vågspel, när tiden är inne att skrota sin bil. Genom fordonstillverkarnas framgångsrika återvinning, och bilskrotarnas rationella sanering i enlighet med bilskrotsförordningen, kan bilinnehavaren förvänta sig en okey betalning vid inlämning. Då skrotbilarna hämtas utgår även varierande ersättning. Men det är vid ett dylik situation, som risken förekommer för att de uttjänta fordonen kan komma på berörda avvägar, med framtida trassel som följd.
Samtliga kasserade bilar från Storuman borde bärgas till en auktoriserad bilskrot
Transporterar fordonsägaren personligen in sin gamla klenod till en behörig skrotfirma minskar riskerna för bedrägerier. Innan arbetsgången med fragmentering demonteras attraktiva bilkomponenter för recirkulation hos en bilverkstad. Och genom mottagningsbevis, som validerar fragmentering och avfärdande på bilregistret, borga för en tillåten åtgärd. Samtidigt får bilinnehavaren bra kompensation för en uttjänt bil i Storuman. Men beloppet skiftar med flera tusen kronor. Så det kan vara smart att analysera alternativen. Bör fordonet bärgas är risken desto större att den hamnar i orätta händer. Men det finns alternativ att sätta stopp för de illegala rörelsen. Att se till transport utförs av en avtalad partner till en auktoriserad bilskrot, därtill att ett undertecknat mottagningskvittens med bilskrotsintyg avlämnas, som intyg för annalkande avregistrering på Transportstyrelsen. Syna, innan transporten, att licens för frakt av kasserade bilar är utförd av Naturvårdsverket. Ett reko företag har ett sånt blankett disponibelt och öppningsbart på sin nätsida. Dessa lätta aktioner säkrar för att en uttjänt bil i Storuman omhändertas på ett legalt och klimatsäkert sätt.