Uttjänta fordon från Malung kan komma på villovägar på massa olika sätt. Det naturligaste och lagliga sättet är att skrota sin personbil hos en behörig bildemontering för korrekt skrotning med en rejäl ersättning. Fordon som är avställda, eller andra svårigheter för förflyttning, kan med fördel anlitas av en bärgare med status att handhava miljöfarligt avfall från Länsstyrelsen. Men många gamla klimat- och vägskadliga bilvrak försvinner eller återgår i andra länder med fortsatta klimatbesvär. Sönderrostade bilvrak i det gröna intygar om tiden då dumpning var det bästa sättet att skrota bilen kostnadsfritt. Av någon anledning finner man även fortsättningsvis dumpade trasiga fordon på alla möjliga och omöjliga ställen. Men många kasserade bilar på illegala bilskrotar hanteras av den samordnade brottsligheten.
Utrangerade uttjänta fordon från Malung kan användas kriminellt
Före en skrotbil i Malung nått en legitimerad bildemontering med lämnad registreringsbevis, och skrotningsintyg mottagits, finns risk att bilen bli utnyttjad i olagliga avsikter. Ett miljö- och trafikvådlig personbil ger tiofalt till försäljaren i ett annat land. Det föreligger förbud att exportera uttjänta fordon som saknar godkänd besiktning. Det är kanske upphovet till den lönsamma affären hos den samordnande brottsförekomsten. Transportstyrelsen och Regeringens prestation begränsas till inregistrering av mängden lagstridigt utförda kasserade bilar via kajplatser eller via bron till Danmark. Allt enligt Aftonbladet som intervjuat tillsynsmän från naturkansliet i Göteborgs hamn. När en kasserad personbil i Malung säljes genom nätet eller kvällstidningar, kan bilen också återföras i trafik utan bilägarens medvetande. Och flera mindre verkstäder lagar enkelt de klimat-och trafikfarliga bilarna i körbart skick. Om en bilinnehavare överlämnar sin demolerade bil för tänkt återvinning, utan att få skrotintyg från en behörig skrot, kan det orsaka framtida bekymmer. Ansvaret för skrotning och bildemontering vilar tungt på bilägaren. Och detta instrueras tydligt i naturbalken. För att undvika ohederligt förfarande vid handel borde säljaren utföra handlingar för att undanröja sådana risker, när det är dags att skrota sin bil. Genom fordonstillverkarnas framgångsrika återvinning, samt skrotarnas effektiva sanering i enlighet med bilskrotslagen, kan bilägaren räkna med en rejäl ersättning vid inlämning. Då de uttjänta bilarna hämtas utgår även skiftande ersättning. Men det är vid ett sån situation, som risken föreligger för att de uttjänta bilarna kan komma på nämnda villovägar, med framtida trubbel som konsekvens.
Alla kasserade bilar från Malung måste bärgas till en godkänd bilskrot
Avlämnas fordonsinnehavaren personligen in sin gamla klenod till en legitimerad bildemontering minskar riskerna för lurendrejeri. Innan arbetsgången med återvinning demonteras populära bilkomponenter för återanvändning hos en bilverkstad. Och genom skrotintyg, som verifierar fragmentering och avfärdande på Trafikstyrelsen, säkerställer en laglig åtgärd. Parallellt erhåller ägaren maximal ersättning för en uttjänt bil i Malung. Men priset skiftar med flera tusen kronor. Så det kan vara lukrativt att utforska valmöjligheterna. Skall bilvraket hämtas är risken högre att den inte når en auktoriserad bilskrot. Men det finns alternativ att sätta stopp för de olagliga verksamheterna. Kontrollera att bärgning genomförs av ett företag som har tillstånd för transport av farligt avfall och som har avtal med en behörig skrot, samt att ett undertecknat mottagningsbevis med skrotintyg överlämnas, som evidens för kommande avfärdande hos bilregistret. Granska, före bärgningen, att licens för frakt av skrotbilar är utförd av Trafikverket. Ett reko företag har ett sånt blankett enkelt åtkomligt och läsbart på sin nätsida. De här enkla åtgärder garanterar för att en skrotbil i Malung omhändertas på ett legitimt och klimatskyddat förfaringssätt.