Det är officiellt känt och debatterat, att planeten förvärras på ett uppskakande sätt. En stor del bottnar i det växande co2-föroreningar från gamla, mer eller mindre kassrade,bilar i Hovmantorp. Mycket har diktats om dumpade skrotbilars destruktiva inverkan på det gröna. Men få av dessa skrivelser har behandlat den enorma klimatförsämringen, som dessa kasserade bilar leder till i trafik. Undersökare är faktiskt överens om att koldioxid-utsläppen förorsakar den så kallade växthuseffekten med höjd temperatur som effekt. Och naturförvärrande med den ena miljöförödelse efter andra följer i och med försämringen. Det vore rimligt att klimatskadliga bilar försvinner ur trafik. Men så är inte alltid fallet. Så varför tillser inte alla bilinnehavare att den blir återvunnen enligt Naturvårdsverkets bestämmelser.
Utrangerade skrotbilar från Hovmantorp kan brukas brottsligt
Innan en uttjänt bil i Hovmantorp hamnat på en auktoriserad skrot med överlämnad registreringsbevis, och mottagningsbevis mottagits, finns risk att bilen blir utnyttjad i kriminella ändamål. Ett natur- och färdselfarlig fordon ger 10 gånger mer till försäljaren i ett annat land. Det är förbud att skeppa ut kasserade bilar som saknar giltig besiktning. Det är kanske upphovet till den lönande affären hos den organiserade brottsligheten. Länsstyrelsen och Riksdagen prestation definieras till inregistrering av antalet illegalt utförda kasserade bilar via kajplatser eller Öresundsbron. Allt enligt Gp som intervjuat inspektörer från ett klimatkansliet i Trelleborgs hamn. När en skrotbil i Hovmantorp säljes genom nätet eller pressen, kan den även återgå i trafik utan fordonsinnehavarens vetskap. Och många mindre bilverkstäder lagar lätt de klimat-och trafikfarliga åkdonen i körbart tillstånd. Om en ägare lämnar sin demolerade bil för ämnad bildemontering, utan att få skrotintyg från en legitimerad bilskrot, kan det orsaka framtida trubbel. Ansvaret för skrotning och avregistrering vilar tungt på ägaren. Och detta visas otvetydigt i klimatförordningen. För att undvika oegentligheter vid försäljning måste säljaren vidtaga initiativ för att avlägsna sådana vågspel, när det är dags att skrota bilen. Igenom bilproducenterna framgångsrika recykling, därtill skrotarnas rationella modernisering enligt bilskrotslagen, kan bilägaren vänta sig en okey betalning vid inlämning. Då de uttjänta bilarna hämtas utgår också skiftande kompensation. Men det är vid ett sådan möjlighet, som risken finns för att skrotbilarna kan komma på berörda avvägar, med framtida trubbel som följd.
Samtliga uttjänta fordon från Hovmantorp bör fraktas till en legitimerad skrot
Avlämnas fordonsägaren personligen in sitt fordon till en certifierad bilskrot elimineras riskerna för bedrägligt förfarande. Innan arbetsgången med fragmentering plockas efterfrågade bilkomponenter för återbruk och renoveras för att senare säljas vidare. Igenom skrotningsintyg, som intygar fragmentering och avregistrering på bilregistret, säkerställer en laglig åtgärd. Parallellt erhåller fordonsägaren högst kompensation för en skrotbil i Hovmantorp. Men priset varierar med många hundralappar. Så det kan vara givande att studera alternativen. Behöver fordonet bärgas är risken högre att den inte skrotas utan återgår i trafik. Men det finns alternativ att sätta stopp för de förbjudna aktiviteten. Att se till bärgning sker av en seriös bärgare som samarbetar med en certifierad skrot, även att ett undertecknat kvitto med bilskrotsintyg lämnas, som bevis för nästkommande avfärdande på Transportstyrelsen. Kontrollera, innan transporten, att tillåtelse för bärgning av skrotbilar är utförd av Trafikverket. En seriös bilbärgare har ett sådant formulär enkelt åtkomligt och läsbart på sin sajt. De här enkla aktioner säkrar för att bilvraket i Hovmantorp omhändertas på ett lagligt och naturtryggt sätt.