Skrotbilar från Bro är miljöfarliga före sanering

De auktoriserade skrotföretagen i Sverige är samordnade för att kunna ta emot alla skrotbilar från Bro för återvinning och fragmentering. Men en del har inget att göra. Det finns fortfarande fordonsägare som dumpar sina bilvrak i det gröna. Idag förlorar dessa människor pengar, som betalas av många skrothandlare. Avvägarna är många, utan den förre fordonsägaren kännedom. Den illegitima exporten ger den organiserade brottsligheten ofantliga inkomster. Och den tilltagande suget av billiga begagnade personbilar slår rekord, som borde vara otänkbara. Med nuvarande tendens mot en katastrofal miljöförsämring utgör dessa naturvandaler ett hot, som varken ökande bränslepriser och fordonsskatter eller trängselskatter kan avstyra. Och en del familjers behov av en äldre andrabil, som är följden av skräcken för den härjande pandemin, medverkar till spridningen av de naturskadliga bilarna. Uteslutande de forna fordonsägarna i Bro kan motverka den uppkomna läget genom att se till att vraken inte återuppstår.

Utrangerade skrotbilar från Bro kan utnyttjas olagligt

Före en uttjänt bil i Bro hamnat på en behörig bildemontering med överlämnad registreringsbevis, och skrotningsintyg mottagits, finns risk att den blir utnyttjad i illegala syften. Ett natur- och trafikskadlig personbil ger 10 gånger mer till försäljaren i ett annat land. Det existerar förbud att skeppa ut kasserade bilar som saknar giltig kontroll. Det är kanske orsaken till den lönsamma affärsverksamheten hos den samordnande brottsförekomsten. Myndigheterna och Riksdagen insats avgränsas till inskrivning av antalet illegalt utförda kasserade bilar via hamnar eller via bron till Danmark. Allt enligt Svt som pratat med tillsynsmän från naturtjänstemän i Stockholms hamn. När en kasserad personbil i Bro säljes genom Google eller kvällstidningar, kan fordonet även återföras i trafik utan fordonsägarens medvetande. Och många mindre bilverkstäder lagar enkelt de natur-och trafikskadliga personbilarna i körbart skick. Om en bilägare bärgar sin fördärvade personbil för antagen skrotning, utan att få mottagningsbevis från en certifierad skrot, kan det innebära kommande dilemman. Ansvaret för återvinning och avregistrering vilar tungt på bilägaren. Och detta instrueras tydligt i Miljöbalken. För att undvika fuffens vid handel bör säljaren vidtaga initiativ för att eliminera sådana vågspel, när det är dags att skrota sin bil. Igenom bilfabrikanternas framgångsrika recykling, därtill bilskrotarnas rationella modernisering enligt bilskrotningsförordningen, kan fordonsinnehavaren räkna med en bra betalning vid inlämning. Då de uttjänta bilarna hämtas utgår också skiftande ersättning. Men det är vid ett sådan situation, som risken finns för att de uttjänta bilarna kan komma på berörda avvägar, med kommande problem som påföljd.

Samtliga kasserade bilar från Bro måste bärgas till en certifierad skrot

Avlämnas ägaren personligen in sitt fordonsvrak till en godkänd bilskrot elimineras faran för lurendrejeri. Innan arbetsgången med fragmentering plockas lättsålda delar för recirkulation hos en bilverkstad. Och genom kvitto, som styrker fragmentering och avregistrering på Trafikstyrelsen, garanteras en tillåten behandling. Samtidigt erhåller bilägaren bra betalning för en uttjänt bil i Bro. Men beloppet kan skilja med flera tusen kronor. Så det kan vara lukrativt att studera alternativen. Måste bilvraket bärgas är risken högre att den hamnar i orätta händer. Men det finns möjligheter att sätta stopp för de illegala rörelsen. Kontrollera att bärgning verkställs av en avtalad partner till en certifierad bilåtervinnare, också att ett påskrivet bevis med skrotintyg överlämnas, som evidens för annalkande avregistrering på Trafikverket. Syna, före bärgningen, att tillstånd för transport av uttjänta fordon är utförd av Länsstyrelsen. Ett reko företag har ett sånt tillstånd disponibelt och öppningsbart på sin sajt. De här enkla åtgärder borgar för att en skrotbil i Bro vårdas på ett lagenligt och natursäkert vis.