Uttjänta fordon utan kontroll i Alvesta noteras, av många, till övergivna fordon i naturen. Det har skrivits ofta om det klimatfarliga förfaringssättet. Och det är självfallet en besvärande syn att se dessa förvridna och rostiga fordons skrot gömda bland träd och buskar. Men de här fordonsvraken består endast en liten del av oegentligheter med skrotbilar, som naturligtvis skall lämnas till en legitimerad bilskrot för återvinning och recession till ett evigt kretslopp inom industrin. En sådan process ger chans till en inte försumbar betalning till bilägaren, som ska skrota bilen. Företag tävlar med ständigt ökande betalningar. Och även då uttjänta bilar måste fraktas med bärgningsbil kan ägaren få betalt. Många gånger räcker dessvärre inte detta för att skrotbilarna skall försvinna för förgott.
Förkastade uttjänta fordon från Alvesta kan användas olagligt
Innan en uttjänt bil i Alvesta hamnat på en legitimerad skrot med lämnad registreringsbevis, och mottagningsbevis mottagits, riskerar fordonet blir utnyttjad i brottsliga ändamål. Ett miljö- och trafikvådlig fordon ger 10 gånger mer till säljaren i Afrika. Det existerar förbud att föra ut kasserade bilar som saknar giltig undersökning. Det är kanske skälet till den vinstgivande businessen hos den samordnande brottsliga verksamheten. Transportstyrelsen och Regeringens prestation avgränsas till inskrivning av kvantiteten lagstridigt utförda skrotbilar via hamnar eller Öresundsbron. Allt enligt Tv 4 som intervjuat inspektörer från ett klimattjänstemän i Stockholms hamn. När en skrotbil i Alvesta annonseras ut genom webben eller dagstidningar, kan den även återföras i trafik utan bilinnehavarens medvetande. Och en del mindre verkstäder reparerar enkelt de natur-och trafikfarliga bilarna i körbart tillstånd. Om en bilägare bärgar sin kasserade personbil för antagen bildemontering, utan att få mottagningsbevis från en auktoriserad skrot, kan det medföra framtida besvär. Åliggande för skrotning och avregistrering vilar tungt på bilägaren. Och detta framgår tydligt i Miljöbalken. För att avstyra fuffens vid handel borde säljaren vidta handlingar för att undanröja sådana vågspel, när tiden är inne att skrota bilen. Igenom fordonstillverkarnas framgångsrika recykling, därtill bilskrotarnas effektiva sanering enligt bilskrotsförordningen, kan fordonsinnehavaren räkna med en rejäl kompensation vid inlämning. Då skrotbilarna hämtas utgår även varierande ersättning. Men det är vid ett dylik tillfälle, som risken finns för att de uttjänta bilarna kan komma på nämnda avvägar, med framtida problem som följd.
Samtliga skrotbilar från Alvesta borde avlämnas till en legitimerad bilskrot
Transporterar bilinnehavaren personligen in sin gamla klenod till en auktoriserad skrot undanröjs osäkerheten för lurendrejeri. Innan arbetsgången med fragmentering skruvas begärliga bildelar för återbruk hos en bilverkstad. Och genom skrotintyg, som verifierar fragmentering och avregistrering hos Trafikverket, tryggar en tillåten behandling. Samtidigt får fordonsinnehavaren bra kompensation för en skrotbil i Alvesta. Men priset kan skilja med flera tusen kronor. Så det kan vara givande att undersöka valmöjligheterna. Bör fordonet hämtas är faran högre att den inte når en auktoriserad bilskrot. Men det finns möjligheter att sätta hinder för de olagliga aktiviteten. Tillse att transport utförs av en seriös bärgare som samarbetar med en behörig bilåtervinnare, därtill att ett signerat mottagningskvittens med bilskrotsintyg lämnas, som intyg för annalkande avfärdande på Transportstyrelsen. Granska, före bärgningen, att tillåtelse för bärgning av kasserade bilar är utförd av Naturvårdsverket. En seriös bilbärgare har ett sånt blankett disponibelt och öppningsbart på sin hemsida. Dessa enkla steg tryggar för att en skrotbil i Alvesta vårdas på ett lagligt och klimatskyddat vis.