Olaglig export av skrotbilar i Strömsnäsbruk

Det är offentligt känt och överlagt, att vår miljö förvärras på ett dramatiskt vis. En stor del bottnar i det växande koldioxidföroreningar från gamla, mer eller mindre uttjänta,personbilar i Strömsnäsbruk. Massor har diktats om dumpade skrotbilars negativa påverkan i naturen. Men få av de här inlägg har behandlat den gigantiska miljöförsämringen, som dessa skrotbilar orsakar i trafik. Undersökare är verkligen överens om att koldioxid-utsläppen ge upphov till den så kallade temperaturhöjande klimatpåverkan med högre värme som effekt. Och klimatförsämringen med den ena miljötragedi efter andra följer i och med försämringen. Det vore naturligt att miljöfarliga bilar försvinner ur trafik. Men så är inte alltid fallet. Så varför tillser inte alla ägare att den blir demonterad enligt ställda krav.

Utrangerade skrotbilar från Strömsnäsbruk kan användas laglöst

Innan en uttjänt bil i Strömsnäsbruk nått en godkänd skrot med lämnad registreringsbevis, och mottagningsbevis mottagits, riskerar den blir använd i kriminella syften. Ett natur- och färdselvådlig bil ger 10 gånger mer till säljaren i ett annat land. Det existerar förbud att exportera uttjänta fordon som saknar giltig besiktning. Det är kanske motivet till den lönande affären hos den organiserade brottsförekomsten. Länsstyrelsen och Regeringens insats begränsas till inskrivning av antalet otillåtna utförda kasserade bilar via kajplatser eller via bron till Danmark. Allt enligt Aftonbladet som intervjuat kontrollanter från naturtjänstemän i Göteborgs hamn. När en skrotbil i Strömsnäsbruk säljes genom webben eller kvällstidningar, kan fordonet också återföras i trafik utan fordonsägarens medvetande. Och många mindre verkstäder reparerar enkelt de miljö-och trafikskadliga bilarna i körbart tillstånd. Om en bilägare överlämnar sin defekta personbil för ämnad bilskrotning, utan att få skrotintyg från en godkänd skrot, kan det medföra kommande besvär. Åliggande för återvinning och bildemontering vilar tungt på fordonsägaren. Och detta visas tydligt i naturförordningen. För att slippa fuffens vid avyttring skall säljaren vidta handlingar för att ta bort sådana risker, när det är dags att skrota sitt fordon. Via fordonstillverkarnas framgångsrika återvinning, därtill skrotarnas rationella sanering i enlighet med bilskrotningsförordningen, kan bilinnehavaren förvänta sig en okey kompensation vid inlämning. Då skrotbilarna hämtas utgår också varierande ersättning. Men det är vid ett sån tillfälle, som risken föreligger för att skrotbilarna kan komma på nämnda avvägar, med framtida trubbel som efterverkning.

Alla kasserade bilar från Strömsnäsbruk skall lämnas till en certifierad bilskrot

Lämnar bilägaren själv in sin skrotbil till en auktoriserad skrot minskar riskerna för bedrägerier. Före förfarandet med återvinning skruvas populära fordonsdelar för återbruk hos en bilverkstad. Via kvitto, som styrker återvinning och avregistrering på bilregistret, borga för en legitim åtgärd. Samtidigt inkasserar fordonsinnehavaren bra ersättning för en skrotbil i Strömsnäsbruk. Men priset kan skilja med flera tusen kronor. Så det kan vara lönsamt att granska alternativen. Måste fordonet bärgas är risken högre att den inte skrotas utan återgår i trafik. Men det existerar potential att sätta stopp för de olagliga rörelsen. Att se till transport utförs av en avtalad partner till en certifierad bilåtervinnare, därtill att ett underskrivet mottagningskvitto med bilskrotsintyg avlämnas, som bevis för kommande avregistrering hos Trafikverket. Kontrollera, innan transporten, att licens för frakt av kasserade bilar är utförd av Trafikverket. Ett reko företag har ett sådant blankett disponibelt och öppningsbart på sin sajt. De här enkla aktioner säkerställer för att bilvraket i Strömsnäsbruk vårdas på ett lagligt och naturskyddat sätt.