Olaglig export av skrotbilar i Götene

Övergivna personbilar från Götene belägger bilvrakens villovägar från ackrediterade bildemonteringar. Och i högre vidd bevisas detta igenom de tusentals uppställningsplatser av bilar med körförbud, som kan betraktas runt om i landsbygden. Det finns nog endast några enstaka bilkyrkogårdar, som har tillåtelse för bibehållandet av kasserade bilar på oskyddade områden. De i Båtnäs och Ryd har blivit turistattraktioner och bra inkomstkälla till ortens ekonomi. Men resterande uppställningsplatser, med klimatfarliga och helt fördärvade skelett, är en vämjelse att behöva skåda. Det finns väl inga andra, än ansvariga hos Miljöverket, som accepterar dessa platser, som även tycks godkännas på vattenskyddade områden. Dessa skrotbilar på avvägar kommer inte att hamna hos fordonsskroten, om inte ägarna tar sitt åliggande i enlighet med klimatbalken.

Utrangerade kasserade bilar från Götene kan användas brottsligt

Innan en skrotbil i Götene nått en legitimerad bilskrot med lämnad registreringsbevis, och mottagningsbevis tagits emot, riskerar fordonet blir utnyttjad i illegala ändamål. Ett miljö- och färdselvådlig bil ger 10 gånger mer till säljaren i ett annat land. Det är förbud att skeppa ut kasserade bilar som saknar giltig granskning. Det är kanske skälet till den vinstgivande affärsverksamheten hos den organiserade brottsliga verksamheten. Länsstyrelsen och Regeringens insats definieras till inregistrering av mängden lagstridigt utförda uttjänta fordon via hamnar eller Öresundsbron. Allt enligt Tv 4 som intervjuat tillsynsmän från miljötjänstemän i Göteborgs hamn. När en uttjänt bil i Götene säljes genom Google eller kvällstidningar, kan den också återföras i trafik utan bilinnehavarens medvetande. Och flera mindre bilföretag återställer lätt de klimat-och trafikvådliga bilarna i körbart skick. Om en fordonsägare överlämnar sin kasserade personbil för tänkt återvinning, utan att få mottagningskvitto från en behörig bildemontering, kan det orsaka kommande dilemman. Ansvaret för skrotning och bildemontering vilar tungt på bilinnehavaren. Och detta visas tydligt i Miljöbalken. För att slippa fuffens vid avyttring borde säljaren utföra initiativ för att avlägsna sådana vågspel, när det är dags att skrota sitt fordon. Igenom bilfabrikanternas framgångsrika återvinning, samt skrotarnas väl planlagda modernisering i enlighet med bilskrotslagen, kan bilägaren förvänta sig en bra kompensation vid inlämning. Då de uttjänta bilarna hämtas utgår också skiftande ersättning. Men det är vid ett sådan situation, som risken föreligger för att de uttjänta bilarna kan komma på nämnda villovägar, med framtida bekymmer som påföljd.

Alla skrotbilar från Götene bör avlämnas till en godkänd bildemontering

Avlämnas ägaren personligen in sitt fordon till en auktoriserad skrotfirma undanröjs osäkerheten för bedrägligt förfarande. Före förfarandet med recykling plockas attraktiva komponenter för recirkulation för försälning. Och genom mottagningsbevis, som intygar fragmentering och avregistrering hos Trafikverket, säkerställer en legal åtgärd. Parallellt inkasserar fordonsägaren högst betalning för en uttjänt bil i Götene. Men beloppet skiftar med många hundralappar. Så det kan vara lukrativt att studera varianterna. Skall bilen bärgas är osäkerheten högre att den inte skrotas utan återgår i trafik. Men det finns potential att sätta hinder för de illegala verksamheterna. Kontrollera att transport verkställs av en avtalad partner till en legitimerad bilåtervinnare, även att ett undertecknat mottagningskvittens med skrotningsintyg överlämnas, som evidens för nästkommande avregistrering hos Transportstyrelsen. Granska, före transporten, att tillåtelse för transport av kasserade bilar är utförd av Trafikverket. En seriös bilbärgare har ett sådant formulär disponibelt och öppningsbart på sin internetplats. De här enkla handlingar garanterar för att bilvraket i Götene hanteras på ett legitimt och klimattryggt vis.