Övergivna fordon från Tallboda belägger vrakens avvägar från behöriga bildemonteringar. Och i större omfattning uppvisas detta via de tusentals uppställningsställen av bilar med körförbud, som kan betraktas runt om i landet. Det förekommer egentligen endast några få bilkyrkogårdar, som har tillåtelse för bevarandet av skrotbilar på oskyddade områden. De i Båtnäs och Ryd har blivit turistattraktioner och bra inkomstkälla till ortens penningkassor. Men kvarvarande uppställningsplatser, med miljöfarliga och halvt fördärvade fordonsvrak, är illa att behöva beskåda. Det förekommer antagligen inga andra, än ansvariga på Miljövårdsverket, som går med på dessa ställen, som också tycks accepteras på vattenskyddade områden. Dessa uttjänta fordon på villovägar kommer inte att hamna hos skroten, om inte fordonsägarna tar sitt ansvar i enlighet med miljöbalken.
Utrangerade uttjänta fordon från Tallboda kan användas laglöst
Innan en uttjänt bil i Tallboda hamnat på en godkänd skrot med överlämnad reg. bevis del 2, och skrotintyg mottagits, riskerar bilen blir använd i brottsliga syften. Ett natur- och trafikfarlig fordon ger 10 gånger mer till försäljaren i ett annat land. Det är förbud att föra ut kasserade bilar som saknar acceptabel inspektion. Det är kanske upphovet till den lönande affärsverksamheten hos den organiserade brottsförekomsten. Transportstyrelsen och polisens prestation begränsas till inskrivning av mängden lagstridigt utförda skrotbilar via kajplatser eller via bron till Danmark. Allt enligt Sydsvenskan som intervjuat tillsynsmän från naturtjänstemän i Göteborgs hamn. När en skrotbil i Tallboda annonseras ut genom webben eller kvällstidningar, kan fordonet också återföras i trafik utan bilägarens vetskap. Och flera mindre bilföretag återställer enkelt de natur-och trafikskadliga personbilarna i körbart skick. Om en fordonsägare bärgar sin fördärvade personbil för tänkt bildemontering, utan att få skrotningsintyg från en certifierad skrot, kan det leda till kommande dilemman. Ansvaret för återvinning och bildemontering vilar tungt på fordonsinnehavaren. Och detta instrueras otvetydigt i Miljöförordningen. För att slippa lagbrott vid försäljning bör säljaren utföra initiativ för att avlägsna sådana vågspel, när det är dags att skrota bilen. Igenom bilproducenterna framgångsrika återvinning, samt skrotarnas väl planlagda modernisering i enlighet med bilskrotsförordningen, kan bilinnehavaren vänta sig en stor betalning vid inlämning. Då skrotbilarna hämtas utgår också varierande kompensation. Men det är vid ett dylik tillfälle, som risken finns för att de uttjänta fordonen kan komma på nämnda avvägar, med framtida trubbel som konsekvens.
Samtliga skrotbilar från Tallboda skall fraktas till en auktoriserad skrot
Transporterar fordonsägaren personligen in sin skrotbil till en auktoriserad bilskrot undanröjs faran för bedrägerier. Innan arbetsgången med återvinning demonteras åtråvärda fordonsdelar för recirkulation och renoveras för att senare säljas vidare. Igenom kvitto, som validerar skrotning och avfärdande på Transportstyrelsen, ansvara för en legal åtgärd. Samtidigt inkasserar bilinnehavaren högst betalning för en uttjänt bil i Tallboda. Men beloppet skiftar med många hundralappar. Så det kan vara lukrativt att undersöka varianterna. Behöver bilvraket bärgas är faran desto större att den inte når en auktoriserad bilskrot. Men det existerar möjligheter att sätta hinder för de olagliga verksamheterna. Tillse att bärgning utförs av en avtalad partner till en godkänd bilåtervinnare, samt att ett påskrivet mottagningskvitto med skrotningsintyg lämnas, som intyg för nästkommande avregistrering hos bilregistret. Inspektera, innan transporten, att tillstånd för transport av kasserade bilar är utförd av Naturvårdsverket. En seriös bilbärgare har ett sådant blankett disponibelt och öppningsbart på sin webbsida. De här lätta handlingar säkrar för att en uttjänt bil i Tallboda vårdas på ett legalt och miljösäkert förfaringssätt.