Kasserade bilar utan översyn i Stenhamra bedöms, av många, till dumpade bilar i naturen. Det har skrivits ofta om det klimatfarliga handlingssättet. Och det är naturligtvis en besvärlig syn att se dessa förvridna och rostiga vrak gömda bland träd och buskar. Men dessa gamla vrak består bara en liten del av oegentligheter med skrotbilar, som borde lämnas till en certifierad bildemontering för skrotning och regression till ett tidlöst kretslopp inom industrin. En sådan förlopp ger chans till en inte försumbar ersättning till ägaren, som ska skrota sitt fordon. Skrotarna konkurrerar med ideligen växande betalningar. Och också då uttjänta bilar måste hämtas med bärgningsbil kan ägaren få betalt. Många gånger räcker tyvärr inte detta för att fordonsvraken ska avvika för förgott.
Förkastade kasserade bilar från Stenhamra kan brukas kriminellt
Innan en uttjänt bil i Stenhamra hamnat på en legitimerad bildemontering med lämnad registreringsbevis, och skrotningsintyg tagits emot, riskerar fordonet bli använd i kriminella ändamål. Ett natur- och trafikfarlig bil ger 10 gånger mer till säljaren i ett annat land. Det föreligger förbud att exportera kasserade bilar som saknar acceptabel kontroll. Det är kanske orsaken till den lönsamma affärsverksamheten hos den samordnande brottsligheten. Trafikverket och polisens prestation avgränsas till inregistrering av antalet lagstridigt utförda uttjänta fordon via hamnar eller via bron till Danmark. Allt enligt Sydsvenskan som intervjuat inspektörer från naturkontoret i Stockholms hamn. När en skrotbil i Stenhamra annonseras ut genom webben eller kvällstidningar, kan den även återgå i trafik utan fordonsägarens vetskap. Och flertalet mindre verkstäder återställer lätt de klimat-och trafikskadliga åkdonen i körbart skick. Om en fordonsinnehavare överlämnar sin demolerade bil för antagen bildemontering, utan att få mottagningskvitto från en legitimerad bilskrot, kan det medföra framtida dilemman. Ansvaret för återvinning och avregistrering vilar tungt på bilägaren. Och detta instrueras otvetydigt i klimatbalken. För att undvika ohederligt förfarande vid försäljning borde säljaren vidta handlingar för att eliminera sådana risker, när det är dags att skrota sitt fordon. Genom bilproducenterna framgångsrika recykling, därtill skrotarnas rationella sanering enligt bilskrotsförordningen, kan bilägaren vänta sig en okey ersättning vid inlämning. Då skrotbilarna hämtas utgår också skiftande ersättning. Men det är vid ett dylik tillfälle, som risken förekommer för att de uttjänta bilarna kan komma på nämnda avvägar, med framtida trassel som efterdyning.
Alla skrotbilar från Stenhamra borde transporteras till en legitimerad bildemontering
Bärgar ägaren själv in sitt fordonsvrak till en certifierad bildemontering undanröjs osäkerheten för bedrägerier. Före proceduren med recykling skruvas tilltalande bildelar för återanvändning och saluförs. Via mottagningskvittens, som intygar skrotning och avfärdande på Transportstyrelsen, säkerställer en legitim handling. Parallellt erhåller bilägaren bra betalning för en uttjänt bil i Stenhamra. Men summan skiftar med många hundralappar. Så det kan vara inkomstbringande att utforska alternativen. Skall bilvraket hämtas är osäkerheten desto större att den hamnar i orätta händer. Men det existerar potential att sätta hinder för de förbjudna verksamheterna. Att se till bärgning genomförs av en seriös bärgare som samarbetar med en legitimerad bilåtervinnare, därtill att ett undertecknat kvittens med bilskrotsintyg avlämnas, som bevis för nästkommande avfärdande hos Transportstyrelsen. Inspektera, före hämtningen, att tillstånd för transport av kasserade bilar är utförd av Trafikverket. En seriös bilbärgare har ett sådant tillstånd lätt tillgängligt och öppningsbart på sin sajt. De här lätta åtgärder tryggar för att bilvraket i Stenhamra hanteras på ett lagenligt och naturskyddat förfaringssätt.