Genom att utforska Trafikstyrelsens rapporter går det att läsa, att många avställda fordon tycks ha gått upp i rök. Normalt är avställda bilar behäftade med nyttjandeförbud och klassas naturmässigt som uttjänta fordon. Regeringens lagförslag 2017/18:246 intygar att många är på vift via citat:”Uttjänta fordon som lämnas in till bildemonteringar har minskat ordentligt.” otaliga av de här eländiga skrotbilar från Kristinehamn har återinförts på våra vägar någonstans. Att de, genom sina stora koldioxidutsläppen, samtidigt är en stor källa till den oroväckande klimatförändringen är inget mysterium. Känner de gamla bilägarna till förhållandet? Eller har de blivit utnyttjade till illegala affärer? För några decennier sedan var det kostsamt att skrota bilen. Då förekom inte heller något allmänt klimatövervägande. Så plånboken var nog det första man tänkte på och så bör det vara även nuförtiden. För bilproducenternas funktionella recycling har gett fordons skrot ett helt annat betydenhet, som kommer ägarnas ekonomi till del.
Förkastade skrotbilar från Kristinehamn kan brukas olagligt
Innan en skrotbil i Kristinehamn nått en behörig bildemontering med lämnad registreringsbevis, och mottagningsbevis tagits emot, finns risk att fordonet blir utnyttjad i brottsliga syften. Ett klimat- och färdselskadlig personbil ger 10 gånger mer till säljaren i ett annat land. Det existerar förbud att exportera kasserade bilar som saknar acceptabel kontroll. Det är kanske motivet till den lönande affären hos den organiserade brottsligheten. Trafikverket och Regeringens insats definieras till registrering av antalet förbjudna utförda kasserade bilar via kajplatser eller Öresundsbron. Allt enligt Svt som pratat med inspektörer från miljökansliet i Trelleborgs hamn. När en uttjänt bil i Kristinehamn annonseras ut genom webben eller dagstidningar, kan bilen även återföras i trafik utan fordonsägarens kännedom. Och flertalet mindre bilverkstäder reparerar lätt de natur-och trafikfarliga fordonen i körbart skick. Om en fordonsinnehavare bärgar sin demolerade bil för tänkt skrotning, utan att få skrotningsintyg från en godkänd skrot, kan det innebära kommande trubbel. Ansvaret för skrotning och bildemontering vilar tungt på bilägaren. Och detta instrueras otvetydigt i naturförordningen. För att avstyra fuffens vid avyttring borde säljaren utföra handlingar för att avlägsna sådana vågspel, när det är dags att skrota sitt fordon. Genom biltillverkarnas framgångsrika återvinning, och skrotarnas rationella sanering enligt bilskrotningslagen, kan fordonsägaren vänta sig en bra betalning vid inlämning. Då de uttjänta bilarna hämtas utgår också varierande kompensation. Men det är vid ett sån tillfälle, som risken förekommer för att de uttjänta fordonen kan komma på nämnda avvägar, med framtida bryderi som konsekvens.
Alla kasserade bilar från Kristinehamn borde transporteras till en auktoriserad skrot
Lämnar bilinnehavaren själv in sin uttjänta bil till en behörig skrotfirma minskar riskerna för lurendrejeri. Före proceduren med fragmentering demonteras lättsålda bilkomponenter för recirkulation och renoveras för att senare säljas vidare. Igenom kvitto, som bekräftar fragmentering och avfärdande på Trafikverket, borga för en legitim handling. Parallellt erhåller bilägaren högst ersättning för en skrotbil i Kristinehamn. Men beloppet skiftar med många hundralappar. Så det kan vara lönsamt att utforska alternativen. Måste bilvraket hämtas är faran högre att den inte skrotas utan återgår i trafik. Men det existerar möjligheter att sätta hinder för de olagliga verksamheterna. Kontrollera att transport sker av en avtalad partner till en godkänd bilskrot, även att ett signerat mottagningsbevis med skrotningsintyg lämnas, som bevis för nästkommande avfärdande på Transportstyrelsen. Kontrollera, före bärgningen, att tillåtelse för bärgning av kasserade bilar är utförd av Naturvårdsverket. Ett reko företag har ett sådant tillstånd disponibelt och läsbart på sin internetplats. De här enkla aktioner säkrar för att bilvraket i Kristinehamn omhändertas på ett lagenligt och miljösäkert vis.