Uttjänta fordon från Heby kan komma på villovägar på många skilda sätt. Det rimligaste och lagliga sättet är att skrota sitt fordon hos en auktoriserad bilskrot för återvinning med bra betalning. Bilar som är avställda, eller andra hinder för rörelse, kan med fördel anlitas av en bärgare med befogenhet att hantera miljökritiskt avfall från Transportstyrelsen. Men många gamla miljö- och trafikskadliga vrak försvinner eller återgår i andra länder med fortsatta miljöbekymmer. Sönderrostade fordonsvrak i det gröna bekräftar om tiden då dumpning var det bästa sättet att skrota sin bil kostnadsfritt. Av nått motiv finner man fortfarande dumpade trasiga fordon på alla möjliga och omöjliga platser. Men flertalet kasserade bilar på olagliga bilskrotar hanteras av den organiserade brottsligheten.
Förkastade kasserade bilar från Heby kan utnyttjas kriminellt
Före en uttjänt bil i Heby hamnat på en legitimerad bildemontering med lämnad registreringsbevis, och skrotintyg tagits emot, finns risk att den blir utnyttjad i illegala ändamål. Ett miljö- och färdselvådlig fordon ger tiofalt till försäljaren i Afrika. Det föreligger förbud att skeppa ut uttjänta fordon som saknar giltig besiktning. Det är kanske motivet till den vinstgivande affären hos den samordnande brottsligheten. Transportstyrelsen och polisens prestation begränsas till inskrivning av mängden otillåtna utförda skrotbilar via kajplatser eller via bron till Danmark. Allt enligt Sydsvenskan som pratat med inspektörer från naturkansliet i Uddevalla hamn. När en kasserad personbil i Heby säljes genom Google eller pressen, kan fordonet även återgå i trafik utan fordonsinnehavarens vetskap. Och många mindre bilverkstäder lagar enkelt de miljö-och trafikskadliga bilarna i körbart skick. Om en ägare bärgar sin fördärvade bil för ämnad bildemontering, utan att få mottagningskvitto från en certifierad bildemontering, kan det leda till kommande problem. Åliggande för återvinning och bildemontering vilar tungt på ägaren. Och detta framgår otvetydigt i Miljöbalken. För att avstyra lagbrott vid handel skall säljaren vidtaga åtgärder för att ta bort sådana risker, när tiden är inne att skrota sitt fordon. Igenom bilfabrikanternas framgångsrika recykling, därtill bilskrotarnas rationella modernisering i enlighet med bilskrotningsförordningen, kan fordonsinnehavaren vänta sig en stor kompensation vid inlämning. Då bilskrots fordon hämtas utgår också varierande betalning. Men det är vid ett dylik möjlighet, som risken finns för att de uttjänta bilarna kan komma på berörda villovägar, med kommande bryderi som efterverkning.
Alla skrotbilar från Heby borde överlämnas till en auktoriserad bildemontering
Lämnar fordonsinnehavaren personligen in sin skrotbil till en behörig skrot elimineras riskerna för bedrägligt förfarande. Innan arbetsgången med återvinning demonteras begärliga bildelar för recirkulation och renoveras för att senare säljas vidare. Igenom kvittens, som bekräftar skrotning och avfärdande hos Trafikstyrelsen, ansvara för en legal behandling. Samtidigt inkasserar fordonsägaren maximal kompensation för en kasserad personbil i Heby. Men summan varierar med många hundralappar. Så det kan vara smart att granska varianterna. Måste skrotbilen bärgas är osäkerheten desto större att den inte skrotas utan återgår i trafik. Men det existerar potential att sätta stopp för de olagliga aktiviteten. Tillse att transport verkställs av ett företag som har tillstånd för transport av farligt avfall och som har avtal med en certifierad bildemontering, även att ett underskrivet mottagningskvitto med bilskrotsintyg lämnas, som evidens för annalkande avfärdande hos Trafikstyrelsen. Avsyna, före bärgningen, att tillstånd för frakt av uttjänta fordon är utförd av Länsstyrelsen. Ett reko företag har ett sådant blankett disponibelt och öppningsbart på sin hemsida. Dessa enkla aktioner säkerställer för att en skrotbil i Heby omhändertas på ett legalt och natursäkert förfaringssätt.