Skrotbilar från Kopparmora borde få följa naturens gång i högre utsträckning, än den gör i dag. Och det medför avlämnande med reg. bevis del 2 hos en godkänd bilskrot för skrotning och demontering. Trots att de flesta lämnar höga ersättningar för skrotbilarna har de stor rivalitet. Den förbjudna utskeppningen växer hela tiden. Så marknaden är guld värd för de kriminella fiktiva företagen. Men även inom Sverige sker lagbrott med de klimat- och trafikfarliga bilarna. Utvecklingen med avgas-rening, antisladdsystem och säkerhetsbälten gör klyftan till äldre personbilar skyhögt. Det innebär enligt vetenskapsman på Lunds universitet, att ägarna borde lämna bilen för skrotning om den är över 11 år gammal. Ur natur- och trafiksäkerhetssynpunkt är gamla skrotbilarna verkligen på villovägar.
Förkastade uttjänta fordon från Kopparmora kan brukas laglöst
Innan en skrotbil i Kopparmora hamnat på en auktoriserad skrot med lämnad reg. bevis del 2, och skrotningsintyg tagits emot, finns risk att den blir utnyttjad i illegala avsikter. Ett klimat- och trafikskadlig personbil ger 10 gånger mer till säljaren i Afrika. Det råder förbud att exportera skrotbilar som saknar acceptabel kontroll. Det är kanske upphovet till den lönsamma businessen hos den samordnande brottsligheten. Transportstyrelsen och Regeringens insats begränsas till inregistrering av kvantiteten otillåtna utförda skrotbilar via kajplatser eller Öresundsbron. Allt enligt Göteborgsposten som pratat med kontrollanter från ett klimatkansliet i Uddevalla hamn. När en skrotbil i Kopparmora annonseras ut genom Google eller dagstidningar, kan den även återföras i trafik utan ägarens vetskap. Och en del mindre bilföretag lagar enkelt de natur-och trafikskadliga personbilarna i körbart tillstånd. Om en ägare bärgar sin defekta personbil för antagen skrotning, utan att få skrotintyg från en auktoriserad bildemontering, kan det orsaka kommande trubbel. Ansvaret för återvinning och bildemontering vilar tungt på bilinnehavaren. Och detta instrueras otvetydigt i klimatförordningen. För att undvika ohederligt förfarande vid handel skall säljaren vidtaga initiativ för att ta bort sådana risker, när tiden är inne att skrota sitt fordon. Genom fordonstillverkarnas framgångsrika återvinning, och skrotarnas effektiva modernisering enligt bilskrotslagen, kan fordonsägaren räkna med en bra ersättning vid inlämning. Då skrotbilarna hämtas utgår även varierande kompensation. Men det är vid ett dylik tillfälle, som risken förekommer för att de uttjänta bilarna kan komma på berörda villovägar, med kommande bekymmer som effekt.
Alla kasserade bilar från Kopparmora måste lämnas till en certifierad bilskrot
Bärgar fordonsinnehavaren själv in sin uttjänta bil till en behörig bilskrot elimineras riskerna för bedrägligt förfarande. Innan förfaringssättet med återvinning plockas åtråvärda komponenter för återbruk och renoveras för att senare säljas vidare. Igenom mottagningskvittot, som bekräftar återvinning och avfärdande på Trafikstyrelsen, säkerställer en legitim åtgärd. Samtidigt erhåller fordonsägaren maximal kompensation för en kasserad personbil i Kopparmora. Men summan varierar med flera tusen kronor. Så det kan vara inkomstbringande att granska varianterna. Måste bilvraket hämtas är faran högre att den inte skrotas utan återgår i trafik. Men det finns möjligheter att sätta stopp för de förbjudna rörelsen. Kontrollera att transport sker av en seriös bärgare som samarbetar med en godkänd bildemontering, samt att ett undertecknat bevis med skrotintyg lämnas, som intyg för nästkommande avregistrering hos Transportstyrelsen. Granska, före hämtningen, att behörighet för frakt av uttjänta fordon är utförd av Länsstyrelsen. En seriös bilbärgare har ett sådant blankett enkelt åtkomligt och öppningsbart på sin hemsida. De här enkla åtgärder garanterar för att en skrotbil i Kopparmora vårdas på ett legitimt och klimatsäkert förfaringssätt.