Klimatfrågan försvann med skrotbilarna från Kungsängen

Skrotbilar från Kungsängen borde få en korrekt återvinning i större grad, än den gör numera. Och det innebär avlämnande med registreringsbeviset på en certifierad bilskrot för avregistrering och demontering. Även fast att många lämnar höga ersättningar för bilarna har de stor konkurrens. Den laglösa exporten frodas så det knakar. Så kommersen är guld värd för den organiserade brottsligheten. Men även inom Sverige sker fuffens med de klimat- och trafikskadliga fordonen. Förbättringen med avgas-rening, antisladdsystematik och säkerhetsbälten gör klyftan till äldre fordon skyhögt. Det betyder enligt vetenskapsman på Lunds universitet, att ägarna bör skrota sin bil om den är över elva år gammal. Ur miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt är de äldre fordonen verkligen på villovägar.

Förkastade skrotbilar från Kungsängen kan användas brottsligt

Före en skrotbil iKungsängen hamnat på en godkänd skrot med lämnad reg. bevis del 2, och skrotintyg tagits emot, riskerar den bli använd i kriminella syften. Ett natur- och färdselvådlig fordon ger 10 gånger mer till säljaren i ett annat land. Det råder förbud att skeppa ut kasserade bilar som saknar giltig granskning. Det är kanske upphovet till den lönande businessen hos den organiserade brottsligheten. Länsstyrelsen och Regeringens prestation avgränsas till inregistrering av mängden lagstridigt utförda uttjänta fordon via kajplatser eller via bron till Danmark. Allt enligt Göteborgsposten som pratat med inspektörer från miljökansliet i Stockholms hamn. När en skrotbil i Kungsängen säljes genom webben eller pressen, kan bilen också återföras i trafik utan bilägarens vetskap. Och en del mindre bilverkstäder lagar lätt de natur-och trafikvådliga fordonen i körbart skick. Om en ägare bärgar sin fördärvade bil för ämnad bildemontering, utan att få skrotintyg från en auktoriserad bilskrot, kan det medföra framtida besvär. Ansvaret för återvinning och bildemontering vilar tungt på fordonsinnehavaren. Och detta instrueras otvetydigt i klimatbalken. För att slippa oegentligheter vid handel skall säljaren utföra åtgärder för att ta bort sådana vågspel, när tiden är inne att skrota sitt fordon. Genom bilproducenterna framgångsrika återvinning, därtill bilskrotarnas rationella sanering enligt bilskrotningslagen, kan fordonsinnehavaren förvänta sig en stor betalning vid inlämning. Då bilskrots fordon hämtas utgår också skiftande kompensation. Men det är vid ett sån möjlighet, som risken förekommer för att skrotbilarna kan komma på berörda villovägar, med kommande trubbel som följd.

Alla kasserade bilar från Kungsängen måste överlämnas till en certifierad skrot

Avlämnas fordonsinnehavaren själv in sin gamla klenod till en legitimerad skrotfirma undanröjs faran för bedrägligt förfarande. Innan arbetsgången med fragmentering plockas efterfrågade reservdelar för recirkulation och renoveras för att senare säljas vidare. Via mottagningskvittot, som bekräftar fragmentering och avregistrering hos Trafikverket, garanteras en legal åtgärd. Samtidigt erhåller bilinnehavaren högst betalning för en skrotbil i Kungsängen. Men summan varierar med många hundralappar. Så det kan vara smart att studera varianterna. Skall bilvraket hämtas är faran desto större att den hamnar i orätta händer. Men det existerar alternativ att sätta stopp för de olagliga verksamheterna. Kontrollera att hämtning utförs av en seriös bärgare som samarbetar med en certifierad bilskrot, därtill att ett påskrivet kvittens med skrotintyg överlämnas, som intyg för annalkande avfärdande hos Trafikverket. Kontrollera, innan transporten, att behörighet för frakt av skrotbilar är utförd av Trafikverket. En seriös bilbärgare har ett sådant blankett lätt tillgängligt och öppningsbart på sin webbsida. Dessa enkla steg säkerställer för att bilvraket i Kungsängen hanteras på ett legalt och miljöskyddat förfaringssätt.