Hanteringsföreskrifter saknas för skrotbilar från Bålsta

Kasserade bilar utan verifiering i Bålsta bedöms, av många, till dumpade fordon i naturen. Det har skrivits en del om det miljöfarliga handlingssättet. Och det är förstås en störande syn att se dessa vanställda och rostiga vrak gömda bland träd och buskar. Men dessa gamla vrak utgör bara en liten del av lagbrotten med uttjänta bilar, som borde lämnas till en behörig skrot för skrotning och återgång till ett tidlöst kretslopp inom tillverkningsindustrin. En sådan procedur ger chans till en inte betydelselös kompensation till bilägaren, som ska skrota bilen. Bildemonteringarna konkurrerar med ideligen växande betalningar. Och även då uttjänta personbilar måste fraktas med bärgningsbil kan ägaren få betalt. Otaliga gånger räcker tyvärr inte detta för att bilvraken skall försvinna för alltid.

Förkastade uttjänta fordon från Bålsta kan utnyttjas brottsligt

Innan en skrotbil i Bålsta nått en legitimerad bilskrot med lämnad registreringsbevis, och skrotintyg mottagits, finns risk att den bli använd i brottsliga syften. Ett natur- och färdselfarlig bil ger 10 gånger mer till försäljaren i Afrika. Det är förbud att skeppa ut kasserade bilar som saknar giltig granskning. Det är kanske skälet till den lönsamma businessen hos den organiserade brottsliga verksamheten. Myndigheterna och Regeringens insats avgränsas till inregistrering av antalet lagstridigt utförda kasserade bilar via kajplatser eller via bron till Danmark. Allt enligt Aftonbladet som intervjuat kontrollanter från miljökansliet i Malmös hamn. När en skrotbil i Bålsta annonseras ut genom nätet eller kvällstidningar, kan fordonet även återföras i trafik utan ägarens kännedom. Och en del mindre verkstäder reparerar lätt de natur-och trafikfarliga fordonen i körbart tillstånd. Om en bilinnehavare lämnar sin defekta personbil för ämnad bildemontering, utan att få skrotningsintyg från en certifierad bildemontering, kan det medföra framtida trubbel. Åliggande för skrotning och bildemontering vilar tungt på bilinnehavaren. Och detta visas otvetydigt i Miljöförordningen. För att avstyra ohederligt förfarande vid avyttring borde säljaren vidta initiativ för att ta bort sådana vågspel, när det är dags att skrota sitt fordon. Via biltillverkarnas framgångsrika recykling, därtill bilskrotarnas rationella modernisering enligt bilskrotningslagen, kan fordonsinnehavaren räkna med en stor ersättning vid inlämning. Då bilskrots fordon hämtas utgår även skiftande ersättning. Men det är vid ett sån situation, som risken finns för att de uttjänta fordonen kan komma på berörda avvägar, med framtida trassel som efterdyning.

Samtliga kasserade bilar från Bålsta borde bärgas till en legitimerad skrot

Lämnar fordonsägaren själv in sitt fordon till en godkänd bildemontering minskar osäkerheten för bedrägligt förfarande. Före förfaringssättet med recykling plockas lättsålda delar för återbruk hos en bilverkstad. Och genom kvittens, som intygar återvinning och avfärdande på Trafikverket, säkerställer en laglig åtgärd. Parallellt erhåller bilägaren maximal ersättning för en skrotbil i Bålsta. Men beloppet varierar med många hundralappar. Så det kan vara inkomstbringande att utforska alternativen. Skall fordonet bärgas är risken desto större att den hamnar i orätta händer. Men det existerar alternativ att sätta stopp för de olagliga verksamheterna. Kontrollera att transport sker av en seriös bärgare som samarbetar med en auktoriserad skrot, även att ett underskrivet mottagningsbevis med bilskrotsintyg lämnas, som evidens för nästkommande avregistrering på bilregistret. Syna, före transporten, att licens för frakt av skrotbilar är utförd av Länsstyrelsen. En seriös bilbärgare har ett sådant tillstånd lätt tillgängligt och läsbart på sin hemsida. Dessa enkla aktioner säkrar för att en skrotbil i Bålsta vårdas på ett legitimt och miljötryggt sätt.