De auktoriserade bildemonteringarna i Sverige är samordnade för att kunna ta emot alla uttjänta fordon från Ekeby för skrotning och avregistrering. Men många går bara på halvfart. Det förekommer fortfarande fordonsägare som överger sina skrotbilar i skog och mark. Idag går dessa miste om ersättningen, som betalas av många bilskrotar. Irrvägarna är många, utan den förre fordonsägaren kännedom. Den lagstridiga utskeppningen ger den samordnade brottsligheten oerhörda inkomster. Och den ökande efterfrågan av prisvärda gamla bilar slår rekord, som torde vara omöjliga. Med rådande tendens mot en ödesdiger miljöförfall utgör dessa miljövandaler ett hot, som varken ökande bensinutgifter och bilskatter eller trängselskatter kan avstyra. Och många familjers behov av en gammal andrabil, som är följden av rädslan för den härjande epidemin, medverkar till spridningen av de klimatfarliga fordonen. Endast de förra fordonsägarna i Ekeby kan hejda den uppkomna läget igenom att tillse att bilvraken inte återuppstår.
Förkastade kasserade bilar från Ekeby kan brukas olagligt
Före en uttjänt bil i Ekeby nått en legitimerad bilskrot med överlämnad reg. bevis del 2, och skrotintyg mottagits, finns risk att fordonet bli använd i brottsliga avsikter. Ett miljö- och färdselskadlig bil ger 10 gånger mer till säljaren i ett annat land. Det föreligger förbud att exportera skrotbilar som saknar acceptabel undersökning. Det är kanske upphovet till den lönsamma businessen hos den organiserade brottsliga verksamheten. Trafikverket och Regeringens insats begränsas till inskrivning av antalet illegalt utförda uttjänta fordon via hamnar eller via bron till Danmark. Allt enligt Gp som intervjuat kontrollanter från naturkansliet i Uddevalla hamn. När en kasserad personbil i Ekeby annonseras ut genom nätet eller pressen, kan den även återgå i trafik utan fordonsinnehavarens kännedom. Och många mindre bilföretag lagar enkelt de natur-och trafikfarliga bilarna i körbart tillstånd. Om en bilägare bärgar sin demolerade bil för antagen skrotning, utan att få skrotintyg från en godkänd bilskrot, kan det leda till framtida problem. Ansvaret för återvinning och avregistrering vilar tungt på bilinnehavaren. Och detta instrueras tydligt i Miljöbalken. För att slippa fuffens vid försäljning bör säljaren utföra initiativ för att eliminera sådana risker, när det är dags att skrota bilen. Igenom bilproducenterna framgångsrika återvinning, därtill skrotarnas rationella sanering i enlighet med bilskrotningslagen, kan fordonsägaren vänta sig en okey kompensation vid inlämning. Då de uttjänta bilarna hämtas utgår också varierande betalning. Men det är vid ett sån möjlighet, som risken finns för att de uttjänta bilarna kan komma på nämnda villovägar, med kommande problem som konsekvens.
Samtliga uttjänta fordon från Ekeby borde bärgas till en behörig bilskrot
Lämnar fordonsinnehavaren själv in sitt fordonsvrak till en godkänd skrot elimineras faran för bedrägerier. Innan förfaringssättet med skrotning demonteras efterfrågade delar för recirkulation och saluförs. Via mottagningsbevis, som validerar återvinning och avregistrering på Trafikstyrelsen, säkerställer en tillåten åtgärd. Parallellt inkasserar bilägaren högst ersättning för en skrotbil i Ekeby. Men summan kan skilja med många hundralappar. Så det kan vara lönsamt att undersöka varianterna. Ska bilen bärgas är osäkerheten högre att den inte når en auktoriserad bilskrot. Men det existerar alternativ att sätta hinder för de illegala rörelsen. Kontrollera att hämtning utförs av en seriös bärgare som samarbetar med en certifierad bilskrot, samt att ett signerat kvittens med skrotintyg avlämnas, som intyg för annalkande avfärdande hos Trafikverket. Inspektera, innan bärgningen, att behörighet för frakt av kasserade bilar är utförd av Naturvårdsverket. En seriös bilbärgare har ett sånt tillstånd lätt tillgängligt och öppningsbart på sin nätsida. Dessa lätta steg säkerställer för att bilvraket i Ekeby vårdas på ett lagligt och naturtryggt förfaringssätt.