Ansvaret för skrotbilar från Storvreta vilar på ägarna

Dumpade skrotbilar från Storvreta belägger vrakens villovägar från legitimerade skrotar. Och i större utsträckning uppvisas detta igenom de tusentals uppställningsplatser av bilar med körförbud, som kan betraktas runt om i landsbygden. Det förekommer i själva verket blott några enstaka personbilskyrkogårdar, som har medgivande för bevarandet av uttjänta fordon på oskyddade områden. De i Båtnäs och Ryd har blivit sevärdheter och kassako till kommunernas ekonomi. Men övriga uppställningsplatser, med klimatskadliga och halvt förstörda vrak, är eländigt att behöva se. Det förekommer antagligen inga andra, än ansvariga på Miljövårdsverket, som går med på dessa ställen, som även tycks godkännas på vattenskyddade områden. Dessa skrotbilar på villovägar kommer inte att hamna på skroten, om inte fordonsägarna tar sitt ansvar enligt klimatbalken.

Utrangerade skrotbilar från Storvreta kan användas laglöst

Före en uttjänt bil i Storvreta nått en legitimerad bildemontering med lämnad registreringsbevis, och skrotintyg mottagits, finns risk att den blir utnyttjad i illegala ändamål. Ett natur- och färdselfarlig fordon ger tiofalt till säljaren i Afrika. Det existerar förbud att skeppa ut skrotbilar som saknar godkänd kontroll. Det är kanske motivet till den lönsamma businessen hos den samordnande brottsförekomsten. Trafikverket och Regeringens insats begränsas till inskrivning av kvantiteten otillåtna utförda kasserade bilar via kajplatser eller via bron till Danmark. Allt enligt Tv 4 som pratat med inspektörer från naturkansliet i Stockholms hamn. När en skrotbil i Storvreta säljes genom Google eller pressen, kan den även återgå i trafik utan fordonsägarens vetskap. Och en del mindre bilföretag reparerar lätt de natur-och trafikfarliga bilarna i körbart tillstånd. Om en fordonsägare lämnar sin kasserade bil för ämnad bilskrotning, utan att få mottagningskvitto från en behörig bildemontering, kan det innebära framtida problem. Åliggande för återvinning och avregistrering vilar tungt på fordonsägaren. Och detta instrueras tydligt i naturförordningen. För att slippa lagbrott vid avyttring borde säljaren vidtaga åtgärder för att avlägsna sådana risker, när det är dags att skrota sitt fordon. Via fordonstillverkarnas framgångsrika recykling, samt bilskrotarnas väl planlagda sanering enligt bilskrotningsförordningen, kan fordonsinnehavaren räkna med en rejäl betalning vid inlämning. Då de uttjänta bilarna hämtas utgår även varierande kompensation. Men det är vid ett dylik tillfälle, som risken finns för att de uttjänta bilarna kan komma på berörda villovägar, med kommande trassel som konsekvens.

Alla kasserade bilar från Storvreta borde bärgas till en auktoriserad bildemontering

Lämnar bilinnehavaren personligen in sin skrotbil till en legitimerad bildemontering elimineras riskerna för bedrägligt förfarande. Före proceduren med recykling skruvas efterfrågade fordonsdelar för återanvändning hos en bilverkstad. Igenom mottagningskvittens, som intygar skrotning och avfärdande hos Trafikstyrelsen, garanteras en laglig handling. Samtidigt får fordonsägaren högst kompensation för en kasserad personbil i Storvreta. Men priset skiftar med många hundralappar. Så det kan vara lukrativt att utforska alternativen. Ska bilen hämtas är risken högre att den inte når en auktoriserad bilskrot. Men det finns möjligheter att sätta stopp för de förbjudna verksamheterna. Att se till transport sker av ett företag som har tillstånd för transport av farligt avfall och som har avtal med en legitimerad skrot, därtill att ett underskrivet mottagningskvittens med skrotintyg lämnas, som evidens för annalkande avregistrering på Trafikverket. Kontrollera, innan bärgningen, att tillstånd för transport av uttjänta fordon är utförd av Naturvårdsverket. Ett reko företag har ett sånt tillstånd lätt tillgängligt och läsbart på sin nätsida. De här enkla aktioner säkrar för att en uttjänt bil i Storvreta hanteras lagenligt.