Ansvaret för skrotbilar från Gällivare vilar på ägarna

Det är ingen hemlighet, att uttjänta fordon från Gällivare ideligen kommer på villovägar. Eller till inte helt rumsrena företag som minst av allt tänker skrota bilarna för återvinning. Framför allt är det ur naturhänseende angeläget att fordonsägarna förbereder och granskar förfarandet, när det är dags att skrota bilen. Hundralappar finns att tjäna igenom fråga på olika certifierade skrotar. Nuförtiden är det inte lukrativt att överge sitt bilvrak i naturen. Många av landets legitimerade skrotar lämnar betalning i varierande omfattning. Även då bilvraken upphämtas med bärgningsbil utgår vanligtvis ersättning för komplett fordon, där original-katalysatorn utgör den mest betydelsefulla komponenten. Den innehåller platina eller en sammansättning av rodium och palladium. Ädelmetaller, som är dyrare än guld, höjer skrotvärdet relevant.

Utrangerade uttjänta fordon från Gällivare kan användas olagligt

Innan en skrotbil i Gällivare hamnat på en legitimerad skrot med överlämnad registreringsbevis, och mottagningsbevis mottagits, riskerar fordonet bli utnyttjad i brottsliga ändamål. Ett klimat- och färdselskadlig personbil ger tiofalt till säljaren i Afrika. Det existerar förbud att skeppa ut kasserade bilar som saknar acceptabel granskning. Det är kanske skälet till den lönsamma affärsverksamheten hos den samordnande brottsligheten. Transportstyrelsen och Regeringens prestation avgränsas till inregistrering av mängden otillåtna utförda skrotbilar via kajplatser eller Öresundsbron. Allt enligt Tv 4 som intervjuat inspektörer från ett klimatkontoret i Uddevalla hamn. När en uttjänt bil i Gällivare säljes genom webben eller pressen, kan den även återföras i trafik utan fordonsägarens kännedom. Och många mindre verkstäder lagar enkelt de natur-och trafikvådliga åkdonen i körbart skick. Om en bilägare överlämnar sin defekta bil för tänkt bilskrotning, utan att få mottagningskvitto från en legitimerad bildemontering, kan det innebära framtida problem. Ansvaret för återvinning och avregistrering vilar tungt på fordonsägaren. Och detta instrueras tydligt i Miljöförordningen. För att avstyra fuffens vid handel borde säljaren utföra åtgärder för att avlägsna sådana risker, när det är dags att skrota bilen. Genom bilfabrikanternas framgångsrika recykling, samt bilskrotarnas rationella modernisering enligt bilskrotningsförordningen, kan fordonsägaren förvänta sig en bra betalning vid inlämning. Då de uttjänta bilarna hämtas utgår även skiftande betalning. Men det är vid ett sådan situation, som risken finns för att de uttjänta bilarna kan komma på nämnda villovägar, med kommande problem som efterdyning.

Samtliga kasserade bilar från Gällivare borde överlämnas till en legitimerad bildemontering

Lämnar fordonsägaren själv in sin skrotbil till en behörig bildemontering undanröjs faran för bedrägligt förfarande. Innan arbetsgången med fragmentering demonteras lättsålda komponenter för recirkulation hos en bilverkstad. Och genom mottagningskvittot, som bekräftar återvinning och avfärdande på Trafikverket, borga för en legitim behandling. Parallellt inkasserar bilinnehavaren högst kompensation för en uttjänt bil i Gällivare. Men summan kan skilja med flera tusen kronor. Så det kan vara smart att utforska valmöjligheterna. Behöver bilen bärgas är osäkerheten desto större att den inte når en auktoriserad bilskrot. Men det existerar potential att sätta hinder för de olagliga rörelsen. Att se till bärgning utförs av ett företag som har tillstånd för transport av farligt avfall och som har avtal med en godkänd skrot, även att ett påskrivet kvittens med skrotningsintyg avlämnas, som bevis för annalkande avfärdande hos Transportstyrelsen. Syna, innan bärgningen, att licens för frakt av skrotbilar är utförd av Transportstyrelsen. Ett reko företag har ett sånt blankett disponibelt och öppningsbart på sin nätsida. De här lätta åtgärder borgar för att en skrotbil i Gällivare omhändertas på ett rättmätigt och klimattryggt sätt.