Det förekommer branscher, som förtjänar ett skamfilat rykte. Men aktörer som håller på med bilreparationer i allmänhet leder nog den ligan. Och det gäller alla kategorier från certifierade varumärken till fingerade “firmor” med ingen redogörelse. Den snedvridna konkurrensen finns i alla branscher. Och det kräver ingen stor erfarenhet att hålla Transportstyrelsen utanför de väl synliga men oreggade eller kumpan-ägda “bilverkstäderna”. Och det föreligger mer brister och fuffens på firmor, som är relativt negativa för bilverkstäderna. Sjukt höga offerter, medvetet fusk med inte genomfört reparation samt krav på ersättning av påhittade brister, borde skicka en stor del av bilföretagen till en åklagare. De legitimerade verkstäderna i Frölunda lever legitimt kvar i den tidsperioden, då de hade monopol på sitt eget märke, och lärde sig att ta bra betalt. Märkesverkstäderna verkar inte ha begripit, att den euforiska tidsperioden är passé. Uppdrags Granskning upptäckt av mygel och bedrägligt förfarande via riggade bilar på sju av 8 företag som jobbar med bilar i landet. Det satte igång aktiviteter hos nämnda myndigheter.
Aktörer som håller på med bilrenoveringar i Frölunda levererar olika standard
Konsumenternas och Allmänna reklamationsnämnden har läxat upp aktörer som håller på med bilreparationer vid många gånger för att medföra struktur i en djungel av områdets bedrägerier. Det har resulterat i 3 grupper, som leder sina verkstadsmedlemmar via fackuppgörelsen “Bilföretagens reparationskriterium.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Fordonsverkstäders samfund (SFVF) och KBV klarade likväl inte att skapa ökad anseende. Det förmådde MRF och Landets Personbilverkstäders Förening (SFVF) att anlägga ett nytt kvalitetsklassifikation till sina medlemmar. Nivån bygger på periodiska egenskapsövervakningar, som kommer att inträffa både inifrån och externt av erfarna kontrollanter. Alla godkända företag som jobbar med bilar i Frölunda får behörighet att stämpla “Auktoriserad Verkstad” till sitt varumärke.
Mindre firmor i Frölunda skapar entusiasm
Via Konsumentverket ingripande är det enkelt att märka 2 skilda bilverkstäder i Frölunda. Bland de auktoriserade existerar märkesverkstäder med väldigt kostsamma reparationer. Förmodligen beror det på att uteslutande originaldelar användes. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Skruvat har möjlighet till avsevärt billigare reservdelar och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade “bilföretagen” som väcker mest uppståndelse. Priserna de har är fenomenala. Beg. bilkomponenter tagna från en bilskrot med självplock ger troligen ingen garanti. Men det är egna ekonomin som avgör de flesta besluten. Via Naturvårdsverkets hårda klimatanspråk i bildemonteringsförordningen pressades massa skrotar att upphöra eller byta kurs till personbilsrestaurering som ersättning för demontering av fordon. Och det förekommer alltjämt skrotfirmor med lagstridiga insamlingsställen för fordonsägare, som måste skrota bilen. En del uttjänta bilar förs åter i trafik genom fiffel med registreringsbeviset, medan andra exporteras illegitimt med duglig intäkt. Reklam på hemsidor, som “trasig Volvo hämtas avgiftsfritt”, eller “bra betalning för skrot fordon”, pekar på att aktörer som håller på med bilreparationer har höjt sitt uppståndelse för skrotbilar. I enlighet med klimatlagbalken garanterar fordonsinnehavaren för sin kasserade personbil tills den blir återvunnen med skrotintyg och avfärdad på Transportstyrelsen. För några erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara effekter om inte seriösa aktörer som håller på med bilreparationer eller bildemonteringar i Frölunda anlitas.