Företag som jobbar med bilar i Onsala kan delas in i tre klasser. En märkesverkstad eller en auktoriserad sådan har förr i tiden haft monopol att serva eller reparera ett bilmärke under garantitiden. En allbils-verkstad konkurrerar via att tillhandahålla sin service till skilda fabrikat. Den 3 varianten är mestadels ett uppdiktat enmansföretag med odefinierbar bokföring. Det har pågått många turer runt de olika bilverkstäderna kunskap och uppriktighet både för utfört arbete som ersättning. Vissa har upptäckts för avgifter av ej genomförda jobb. De skamfilade ryktena kan förklaras till “Uppdrag Granskning” av mixtrade fel hos tio bilar. Analysen visade åttio procent brister men är alldeles för liten för att säkerställa verkligheten. Tyvärr kastar den ändå tvivel mot alla bolag. Och det drabbar även seriösa bilverkstäder i Onsala. Så finns vissa “firmor” i Sverige, som utför arbeten för drömpriser i och med avsaknad av redogörelse.
Aktörer som håller på med bilreparationer i Onsala distribuerar olika standard
Konsumenternas och Arn & Company AB har läxat upp företag som jobbar med bilar vid åtskilliga tillfällen för att få ordning i fordons områdets falsarier. Det har resulterat i 3 arrangemang, som leder sina verkstadsmedlemmar via verksamhetsgrens-avtalet “Verkstadens reparationskriterium.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades emellertid inte att upprätta ökad tilltro. Det orsakade MRF och Sveriges Personbilverkstäders Förening (SFVF) att konstruera ett nytt sorteringsplan till bolagen. Nivån bygger på periodiska egenskapskontroller, som kommer att ske både inifrån och utifrån av duktiga kontrollanter. Alla auktoriserade företag som jobbar med bilar i Onsala får behörighet att stämpla “Auktoriserad Bilverkstad” till sitt företagsnamn.
Små bilverkstäder som håller på med fordon i Onsala väcker entusiasm
Via Konsumentverket intrång är det inte svårt att separera 2 skilda bilverkstäder i Onsala. I kretsen av de certifierade finns auktoriserade bilverkstäder med tämligen kostsamma renoveringar. Förmodligen beroende på att endast originalreservdelar används. Konkurrerande allbilsverkstäder som Bilexperten och Ad bildelar har åtkomst till mycket billigare bildelar och är således mer eftertraktad. Men det är de oorganiserade “bilföretagen” som dra till sig mest engagemang. Priserna de har är oöverträffliga. Beg. reservdelar nerskruvna från en bildemontering med självplock ger troligen ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som styr majoriteten av besluten. Igenom Transportstyrelsens hårda miljövillkor i bilskrotsförfattningen drevs otaliga bilskrotar att sluta eller ändra inriktningen till personbilsreparationer som alternativ för bilskrotning. Och det förekommer även fortsättningsvis skrotfirmor med lagstridiga insamlingsområden för ägare, som ska återvinna sin bil. En del uttjänta bilar förs åter i trafik igenom fiffel med reg. beviset, medan andra exporteras illegalt med duglig skattefri förtjänst. Annonser på hemsidor, som “kasserad Nissan bärgas kostnadsfritt”, eller “stor ersättning för kasserade bilar”, visar att bilverkstäder har ökat sitt engagemang för fordon som är skrot. I enlighet med miljöbalken garanterar fordonsägaren för sin uttjänta bil tills den blir återvunnen med skrotningsbevis och avregistrerad hos Transportstyrelsen. För enstaka erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma återverkningar om inte seriösa bilverkstäder eller bilskrotar i Onsala utnyttjas.