Det förekommer många olika bilverkstäder i Frillesås att besluta mellan, när en fordonsägare skall få hjälp att reparera bilen. Beroende på om bilen är ålderstigen och reparationskostnaden hög finns emellertid alltid en bilskrot som annan utväg till en dyr verkstad. Ett omkostnadserbjudande från en certifierad bilverkstad kommer kanske ägaren att sätta i halsen. De registrerade verkstäderna lever kvar i sina gamla monopolställningar, då man besatt ensamrätt att laga bilarna. Det här främjar bara konkurrenterna, som tillföljd av odugliga myndigheter kan uträtta samma arbeten till en tredjedel av pengarna. Den ytterst stora särskillnad genom konkurrens på skilda förutsättningar, främjar de lagstridiga bilföretagen mer än i andra branscher i landet. Det är förvånande att se dessa breda ut sina marknadsföring i webben och dagstidningar vid sidan om registrerade och seriösa bilfirmor i Frillesås erbjudande.
Bolag som arbetar med personbilar i Frillesås distribuerar skilda standard
Hallå Konsument och Arn & Company AB har läxat upp företag som jobbar med bilar vid antal stunder för att medföra disciplin i en djungel av branschens bedrägerier. Det har utmynnat i 3 grupper, som leder sina verkstadsmedlemmar genom facköverenskommelsen “Bilföretagens reparationsvillkor.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Fordonsverkstäders samfund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades dock inte att åstadkomma ökad tillit. Det förorsakade Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Personbilverkstäders förbund (SFVF) att anlägga ett nytt sortimentsklassificering till bolagen. Standarden grundar sig på ordentliga kvalitetsinspektioner, som kommer att inträffa både internt och externt av rutinerade besiktningsmän. Alla auktoriserade aktörer som håller på med bilreparationer i Frillesåsfår behörighet att märka “Godkänd Bilverkstad” till sitt varumärke.
Små aktörer som håller på med fordon i Frillesås väcker engagemang
Via Konsumenternas ingripande är det inte svårt att märka 2 skilda företag som jobbar med bilar i Frillesås. Bland de behöriga finns behöriga verkstäder med mycket dyra lagningar. Möjligtvis beroende på att enbart originalkomponenter användes. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Mekonomen har möjlighet till avsevärt billigare bilkomponenter och är för den skull konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa “verkstäderna” som skapar mest uppståndelse. Priserna de har är fenomenala. Beg. komponenter tagna från en bilskrot där man skruvar ner önskad del själv ger kanske ingen garanti. Men det är egna ekonomin som avgör majoriteten av besluten. Genom Miljövårdsverkets hårda naturföreskrifter i bildemonteringsförfattningen förmåddes många bilmonteringar att upphöra eller ändra nisch till personbilsrenoveringar som alternativ för återvinning. Och det finns även fortsättningsvis skrotföretag med olagliga insamlingsställen för bilägare, som behöver återvinna sin bil. Flertalet skrotbilar förs åter i trafik genom manipulation med registreringsbeviset, medan andra förs ur landet illegalt med mycket bra intäkt. Annonser på hemsidor, som “gammal Volvo hämtas utan kostnad”, eller “stor betalning för söndriga bilar”, bevisar att bilverkstäder har ökat sitt intresse för fordon som är skrot. Enligt klimatlagen ansvarar fordonsinnehavaren för sin kasserade personbil tills den blir skrotad med skrotintyg och avregistrerad hos Trafikstyrelsen. För några erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma återverkningar om inte godkända aktörer som håller på med bilreparationer eller bilskrotar i Frillesås utnyttjas.