På grund av bilens allt mer elektroniska komponenter krävs det ofta ett besök på en märkesverkstad i Karlskoga för att fixa till små felaktigheter. Ingen funderar på lagningskostnader under garantitiden. Biltillverkaren betalar, så det är bara att överlämna personbilen till en märkesverkstad. Men det kommer en tid då bilägaren är tvungen att betala själv. Företag som jobbar med bilar sänder skyhöga fakturor. Igenom Bilmännens Riksförbunds riggade kontroll upptäcktes bedrägerir, som gav bilverkstäderna ett skamfilat anseende. Det bevisades, att uppemot nittio procent av bilföretagen med avsikt vilseledde bilägare på gigantiska summor. Att en del falska företag som jobbar med bilar fixar uttjänta fordon från Karlskoga till trafik- och miljöskadliga fordon, attraherar inte heller en klimataktivist.
Affärsverksamheter som arbetar med fordon i Karlskoga distribuerar olika standard
Hallå Konsument och Arn & Company AB har beivrat bilverkstäder vid antal stunder för att medföra disciplin i en djungel av områdets bedrägerier. Det har resulterat i 3 grupper, som följer sina verkstadsmedlemmar genom verksamhetsgrensöverenskommelsen “Bilverkstadens renoveringsvillkor.” MRF, Sveriges Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) och KBV lyckades dock inte att upprätta ökad förtroende. Det föranledde Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Fordonsverkstäders förbund (SFVF) att designa ett nytt sortimentsklassificering till företagen. Modulen börjar med regelbundna egenskapsgranskningar, som kommer att hända både internt och externt av erfarna inspektörer. Alla ackrediterade bilverkstäder i Karlskoga får licens att märka “Auktoriserad Verkstad” till sitt varumärke.
Mindre firmor i Karlskoga väcker uppståndelse
Via Konsumentverket inblandning är det okomplicerat att urskilja 2 skilda bilverkstäder i Karlskoga. I kretsen av de ackrediterade återfinns behöriga verkstäder med mycket saltade kostnader för reparationer. Kanske beror det på att enbart originaldelar nyttjas. Rivaler lik allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Mekonomen har access till mycket billigare bilkomponenter och är således mer eftertraktad. Men det är de osystematiska “bilverkstäderna” som väcker mest intresse. Deras priser är fenomenala. Beg. bildelar demonterade från en bilskrot där man skruvar ner önskad del själv ger troligen ingen garanti. Men det är plånboken som avgör majoriteten av besluten. Genom Länsstyrelsens tuffa miljövillkor i bilskrotsbestämmelsen tvingades massa bilmonteringar att upphöra eller lägga om kurs till bilrenoveringar snarare än för skrotning av bilar. Och det förekommer även fortsättningsvis bilskrotar med kriminella uppsamlingsområden för ägare, som skall skrota sitt fordon. Flera skrotbilar återförs i trafik via otillbörligt agerande med registreringsbeviset, medan andra förs ur landet olovligt med mycket bra intäkt. Reklam på hemsidor, som “uttjänt Saab hämtas kostnadsfritt”, eller “bra betalning för söndriga bilar”, bevisar att företag som jobbar med bilar har höjt sitt engagemang för skrotbilar. I enlighet med miljöbalken ansvarar bilinnehavaren för sin kasserade personbil tills den blir skrotad med skrotningsbevis och avregistrerad på Trafikverket. För enstaka erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara påföljder om inte ackrediterade bilverkstäder eller skrotar i Karlskoga anlitas.