Det är inget mysterium, att uttjänta fordon från Viken vanligtvis kommer på villovägar. Eller i händerna på aktörer som minst av allt tänker skrota bilarna för bildemontering. Huvudsakligen är det ur miljöhänseende betydelsefullt att bilinnehavarna planerar och kontrollerar förfaringssättet, när det är dags att lämna bilen för skrotning. Pengar finns att erhålla igenom förfrågan på olika ackrediterade skrotar. Nuförtiden är det inte lönsamt att lämna sitt bilvrak i miljön. Flertalet av landets auktoriserade skrotföretag erbjuder betalning i växlande storlek. Även då bilvraken upphämtas av bärgare utgår vanligtvis pengar för bilar som inte saknar några delar, där original-katalysatorn utgör den viktigaste delen. Den består av en ädelmetall eller en kombination av rodium och palladium. Ädelmetaller, som är dyrare än guld, förstärker skrotpriset avsevärd.
Förkastade kasserade bilar från Viken kan utnyttjas olagligt
Innan en skrotbil i Viken nått en godkänd bildemontering med lämnad registreringsbevis, och mottagningsbevis tagits emot, finns risk att den blir använd i illegala avsikter. Ett miljö- och trafikvådlig fordon ger tiofalt till försäljaren i ett annat land. Det är förbud att skeppa ut kasserade bilar som saknar giltig undersökning. Det är kanske orsaken till den lönsamma affärsverksamheten hos den samordnande brottsliga verksamheten. Myndigheterna och Regeringens prestation avgränsas till inregistrering av antalet otillåtna utförda kasserade bilar via hamnar eller Öresundsbron. Allt enligt Sydsvenskan som intervjuat tillsynsmän från naturkontoret i Göteborgs hamn. När en uttjänt bil i Viken säljes genom nätet eller pressen, kan bilen också återföras i trafik utan fordonsägarens medvetande. Och flera mindre bilföretag lagar lätt de miljö-och trafikskadliga åkdonen i körbart tillstånd. Om en bilinnehavare bärgar sin defekta personbil för ämnad återvinning, utan att få skrotningsintyg från en certifierad bilskrot, kan det medföra kommande besvär. Ansvaret för återvinning och avregistrering vilar tungt på bilinnehavaren. Och detta visas otvetydigt i naturförordningen. För att avstyra ohederligt förfarande vid försäljning skall säljaren utföra initiativ för att undanröja sådana vågspel, när det är dags att skrota bilen. Genom biltillverkarnas framgångsrika recykling, därtill bilskrotarnas väl planlagda sanering i enlighet med bilskrotningslagen, kan fordonsinnehavaren vänta sig en rejäl betalning vid inlämning. Då skrotbilarna hämtas utgår också skiftande betalning. Men det är vid ett dylik tillfälle, som risken förekommer för att de uttjänta fordonen kan komma på nämnda villovägar, med framtida trubbel som efterdyning.
Alla skrotbilar från Viken bör bärgas till en godkänd bildemontering
Avlämnas fordonsinnehavaren själv in sin skrotbil till en godkänd skrotfirma elimineras faran för lurendrejeri. Före arbetsgången med recykling demonteras efterfrågade bilkomponenter för återbruk och saluförs. Igenom kvittens, som verifierar skrotning och avregistrering på Trafikverket, tryggar en laglig åtgärd. Samtidigt inkasserar fordonsägaren maximal ersättning för en uttjänt bil i Viken. Men priset skiftar med många hundralappar. Så det kan vara lukrativt att granska alternativen. Bör skrotbilen hämtas är osäkerheten desto större att den hamnar i orätta händer. Men det finns möjligheter att sätta stopp för de olagliga rörelsen. Att se till hämtning sker av en seriös bärgare som samarbetar med en certifierad bilåtervinnare, även att ett signerat kvittens med bilskrotsintyg överlämnas, som evidens för nästkommande avregistrering hos bilregistret. Granska, före transporten, att tillstånd för frakt av skrotbilar är utförd av Transportstyrelsen. En seriös bilbärgare har ett sådant blankett lätt tillgängligt och läsbart på sin hemsida. Dessa lätta aktioner säkrar för att bilvraket i Viken hanteras på ett rättmätigt och miljöskyddat sätt.