Uttjänta fordon utan översyn i Upplands-Bro uppfattas, av många, till dumpade fordon i naturen. Det har skrivits en del om det miljöfarliga beteendet. Och det är absolut en jobbig syn att se dessa förvridna och rostiga vrak gömda bland träd och buskar. Men dessa gamla vrak omfattar bara en liten del av lagbrotten med uttjänta bilar, som naturligtvis skall lämnas till en auktoriserad bilskrot för återvinning och recession till ett ständigt kretslopp inom industrin. En sådan process ger tillfälle till en inte obetydlig kompensation till bilägaren, som ska skrota bilen. Skrotföretagen konkurrerar med alltjämt ökande ersättningar. Och också då uttjänta bilar måste fraktas med bärgningsbil kan ägaren få betalt. En del gånger räcker tyvärr inte detta för att skrotbilarna skall avvika för alltid.
Förkastade kasserade bilar från Upplands-Bro kan användas olagligt
Innan en skrotbil i Upplands-Bro hamnat på en legitimerad bilskrot med överlämnad registreringsbevis, och skrotningsintyg tagits emot, riskerar den bli använd i illegala avsikter. Ett klimat- och trafikfarlig bil ger tiofalt till försäljaren i ett annat land. Det är förbud att exportera uttjänta fordon som saknar acceptabel inspektion. Det är kanske motivet till den vinstgivande affären hos den organiserade brottsligheten. Transportstyrelsen och Regeringens insats begränsas till inskrivning av kvantiteten förbjudna utförda kasserade bilar via hamnar eller via bron till Danmark. Allt enligt Gp som intervjuat kontrollanter från naturkontoret i Trelleborgs hamn. När en skrotbil i Upplands-Bro annonseras ut genom nätet eller kvällstidningar, kan den även återföras i trafik utan bilägarens medvetande. Och en del mindre verkstäder reparerar enkelt de miljö-och trafikvådliga fordonen i körbart skick. Om en fordonsinnehavare överlämnar sin demolerade personbil för tänkt återvinning, utan att få mottagningskvitto från en certifierad skrot, kan det medföra framtida bekymmer. Ansvaret för återvinning och bildemontering vilar tungt på bilägaren. Och detta instrueras tydligt i naturförordningen. För att slippa oegentligheter vid avyttring måste säljaren utföra åtgärder för att avlägsna sådana vågspel, när tiden är inne att skrota sin bil. Via bilproducenterna framgångsrika återvinning, samt skrotarnas effektiva modernisering i enlighet med bilskrotsförordningen, kan fordonsägaren räkna med en stor ersättning vid inlämning. Då bilskrots fordon hämtas utgår även skiftande kompensation. Men det är vid ett sån tillfälle, som risken föreligger för att skrotbilarna kan komma på berörda avvägar, med framtida strul som påföljd.
Samtliga skrotbilar från Upplands-Bro bör avlämnas till en certifierad skrot
Bärgar ägaren själv in sin gamla klenod till en legitimerad bilskrot minskar osäkerheten för bedrägerier. Före arbetsgången med återvinning skruvas omtyckta delar för recirkulation och saluförs. Via kvitto, som bekräftar återvinning och avfärdande hos Trafikverket, garanteras en legal handling. Parallellt får bilinnehavaren bra kompensation för en kasserad personbil i Upplands-Bro. Men summan skiftar med många hundralappar. Så det kan vara lukrativt att utforska varianterna. Behöver bilvraket bärgas är risken desto större att den inte skrotas utan återgår i trafik. Men det existerar alternativ att sätta hinder för de illegala rörelsen. Att se till bärgning genomförs av en seriös bärgare som samarbetar med en legitimerad bildemontering, samt att ett påskrivet mottagningskvitto med skrotningsintyg avlämnas, som evidens för kommande avregistrering på Trafikstyrelsen. Granska, före hämtningen, att licens för frakt av uttjänta fordon är utförd av Transportstyrelsen. En seriös bilbärgare har ett sådant formulär enkelt åtkomligt och läsbart på sin internetplats. Dessa enkla åtgärder säkerställer för att en uttjänt bil i Upplands-Bro omhändertas på ett legalt och miljösäkert vis.