Bilverkstäder i Arvidsjaur har kommit in i en ond spiral. Det är många förhållanden som är orsaken. Den här affärsgruppen konkurrerar, just som andra, med fiktiva företag på olika kriterium. Skattemyndigheterna tycks endast kunna ingripa på missförhållande genomförda av registrerade bolag. Fastän att många opålitliga “bolag” breder ut sig till storheter med flashiga hemsidor är de ändå osynliga i och med utebliven redovisning. Men det finns förklaringar. De certifierade bilverkstäderna lever kvar i den tiden, då de hade koncession till ett fabrikat, och kunde begära hutlösa priser. Påföljden blir bara att de driver fordonsägare till de oseriösa bilverkstäderna. Det har alltid varit en självbevarelsedrift att hålla i sin egen plånbok. Och det dåliga ryktet, som skapats blir svårt att tvätta bort.
Aktörer som sysslar med med bilrenoveringar i Arvidsjaur tillhandahåller olika kvalitet
Hallå Konsument och Arn & Company AB har beivrat företag som jobbar med bilar vid många stunder för att få ordning i fordons branschens falsarier. Det har utmynnat i 3 organ, som leder sina verkstadsmedlemmar igenom verksamhetsgrensavtalet “Bilföretagens renoveringsvillkor.” MRF, Sveriges Personbilverkstäders sammanslutning (SFVF) och KBV lyckades dock inte att frambringa högre tilltro. Det medförde Motorbranschens Riksförbund och Landets Fordonsverkstäders förbund (SFVF) att skapa ett nytt sortimentsplan till företagen. Normen börjar med återkommande kvalitetskontroller, som kommer att inträffa både internt och utifrån av duktiga inspektörer. Alla certifierade bilverkstäder i Arvidsjaur får status att signera “Certifierad Verkstad” till sitt varumärke.
Små verkstäder i Arvidsjaur väcker intresse
Genom Konsumentverket ingripande är det okomplicerat att märka 2 skilda företag som jobbar med bilar i Arvidsjaur. I kretsen av de certifierade förekommer auktoriserade bilverkstäder med väldigt dyra renoveringar. Kanske beror det på att enbart originalreservdelar brukas. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Mr auto har åtkomst till avsevärt billigare komponenter och är således konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa “verkstäderna” som väcker mest intresse. Priserna de har är oslagbara. Begagnade komponenter demonterade från en bilskrot med självplock ger antagligen ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som avgör de flesta besluten. Igenom Transportstyrelsens tuffa naturbegäran i bildemonteringsförfattningen förmåddes många bilmonteringar att stänga eller lägga om nisch till fordonsrestaurering som ersättning för återvinning. Och det finns alltjämt bildemonteringar med olagliga insamlingsställen för ägare, som behöver skrota en bil. Flertalet uttjänta bilar återförs i trafik igenom fiffel med reg. beviset, medan andra exporteras illegitimt med god skattefri förtjänst. Säljerbjudande på hemsidor, som “uttjänt Saab bärgas utan kostnad”, eller “stor betalning för defekta bilar”, bevisar att företag som jobbar med bilar har höjt sitt intresse för uttjänta bilar. Enligt miljöbalken ansvarar fordonsinnehavaren för sin skrotbil tills den blir fragmenterad med skrotintyg och borttagen på Trafikverket. För några erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma resultat om inte auktoriserade företag som jobbar med bilar eller bildemonteringar i Arvidsjaur utnyttjas.