I och med personbilens allt fler el delar krävs det vanligtvis ett besök på en behörig verkstad i Alunda för att rätta till mindre brister. Ingen funderar på lagningskostnader under garantitiden. Fordonstillverkaren ersätter, så det är bara att lämna bilen till en certifierad bilverkstad. Men det kommer en tid då bilägaren är tvungen att betala själv. Bilverkstäder sänder svindyra fakturor. Genom Bilmännens Riksförbunds riggade kontroll avslöjades bedrägerier, som gav verkstäderna ett skadade rykte. Det bevisades, att uppemot 90 procent av bilverkstäderna avsiktligt lurade bilägare på enorma summor. Att en del fiktiva bilverkstäder fixar skrotbilar från Alunda till trafik- och miljöhotande fordon, tilltalar inte heller en miljöhök.
Aktörer som sysslar med med bilrenoveringar i Alunda tillhandahåller skilda standard
Konsumenternas och Allmänna reklamationsnämnden har beivrat aktörer som håller på med bilreparationer vid antal tidpunkter för att bringa disciplin i en djungel av områdets falsarier. Det har lett till i 3 arrangemang, som leder sina verkstadsmedlemmar via branschuppgörelsen ”Verkstadens renoveringskrav.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Personbilverkstäders Förening (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades emellertid inte att frambringa högre förtroende. Det medförde Motorbranschens Riksförbund och Landets Fordonsverkstäders sammanslutning (SFVF) att konstruera ett nytt sorteringsklassificering till företagen. Standarden startar med ordentliga kvalitetsgranskningar, som kommer att ske både inifrån och utomstående av kompetenta tillsynsmän. Alla auktoriserade företag som jobbar med bilar i Alunda får befogenhet att signera ”Legitimerad Verkstad” till sitt varumärke.
Små Bilverkstäder som håller på med bilrestaurering i Alunda dra till sig engagemang
Via Konsumenternas intrång är det lätt att separera 2 annorlunda aktörer som håller på med bilreparationer i XX. I kretsen av de certifierade återfinns auktoriserade bilverkstäder med väldigt kostsamma renoveringar. Förmodligen beror det på att endast originaldelar används. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Mr auto har access till mycket billigare reservdelar och är för den skull konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade ”verkstäderna” som väcker mest engagemang. Deras priser är fenomenala. Begagnade bilreservdelar demonterade från en bildemontering med självplock ger kanske ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som styr de flesta besluten. Via Transportstyrelsens hårda miljöbegäran i bilskrotsstadgan pressades många skrotnings företag att stänga eller lägga om ändamål till fordonsrestaurering som ersättning för bildemontering. Och det förekommer ännu bildemonteringar med kriminella uppsamlingsställen för fordonsägare, som skall skrota bilen. Flertalet uttjänta bilar förs åter i trafik genom manipulation med registreringsbeviset, samtidigt som andra förs ur landet illegitimt med duglig intäkt. Reklam i Vi-Bilägare, som ”gammal Lanzia hämtas avgiftsfritt”, eller ”bra ersättning för trasiga bilar”, bevisar att bilverkstäder har höjt sitt intresse för skrotbilar. I enlighet med miljölagen borgar fordonsägaren för sin kasserade personbil tills den blir fragmenterad med skrotningsintyg och avregistrerad hos centrala bilregistret. För några erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara resultat om inte seriösa aktörer som håller på med bilreparationer eller bilskrotar i Alunda anlitas.