Dumpade fordon på Styrsö bevisar fordonsvrakens villovägar från certifierade bilskrotar. Och i större grad uppvisas detta via de tusentals uppställningsplatser av bilar med körförbud, som kan betraktas runt om i landsbygden. Det förekommer i själva verket bara några enstaka bilkyrkogårdar, som har tillåtelse för bibehållandet av uttjänta fordon på oskyddade områden. De i Båtnäs och Ryd har blivit sevärdheter och bra inkomstkälla till ortens penningkassor. Men resterande uppställningsplatser, med klimatfarliga och helt förstörda fordonsvrak, är illa att behöva beskåda. Det förekommer väl inga andra, än ansvariga hos Miljövårdsverket, som accepterar dessa ställen, som dessutom tycks godkännas på vattenskyddade områden. Dessa kasserade bilar på avvägar kommer inte att hamna hos bilskroten, om inte fordonsägarna tar sitt ansvar i enlighet med miljöbalken.
Utrangerade kasserade bilar på Styrsö kan användas olagligt
Innan en uttjänt bil på Styrsö hamnat på en legitimerad skrot med lämnad reg. bevis del 2, och skrotningsintyg tagits emot, riskerar fordonet bli använd i olagliga syften. Ett miljö- och färdselfarlig fordon ger tiofalt till säljaren i ett annat land. Det är förbud att föra ut kasserade bilar som saknar acceptabel kontroll. Det är kanske upphovet till den lönsamma businessen hos den organiserade brottsförekomsten. Myndigheterna och Regeringens insats begränsas till inskrivning av mängden illegalt utförda kasserade bilar via kajplatser eller via bron till Danmark. Allt enligt Tv 4 som pratat med kontrollanter från miljökontoret i Trelleborgs hamn. När en skrotbil på Styrsö säljes genom webben eller pressen, kan fordonet även återföras i trafik utan bilägarens kännedom. Och många mindre verkstäder återställer enkelt de natur-och trafikfarliga åkdonen i körbart skick. Om en fordonsinnehavare överlämnar sin defekta personbil för ämnad bildemontering, utan att få mottagningskvitto från en behörig bildemontering, kan det orsaka kommande trubbel. Åliggande för skrotning och bildemontering vilar tungt på bilägaren. Och detta instrueras otvetydigt i naturbalken. För att undvika fuffens vid handel borde säljaren vidtaga initiativ för att eliminera sådana risker, när tiden är inne att skrota sitt fordon. Via biltillverkarnas framgångsrika recykling, därtill bilskrotarnas effektiva sanering i enlighet med bilskrotningslagen, kan fordonsägaren räkna med en stor ersättning vid inlämning. Då de uttjänta bilarna hämtas utgår också skiftande ersättning. Men det är vid ett sån möjlighet, som risken finns för att de uttjänta fordonen kan komma på nämnda avvägar, med framtida strul som efterdyning.
Samtliga skrotbilar på Styrsö borde fraktas till en certifierad skrot
Avlämnas fordonsinnehavaren personligen in sitt fordonsvrak till en auktoriserad skrot undanröjs riskerna för bedrägerier. Före proceduren med återvinning demonteras eftersökta bilkomponenter för recirkulation hos en bilverkstad. Och genom kvittens, som validerar skrotning och avfärdande på Trafikstyrelsen, ansvara för en legitim åtgärd. Samtidigt erhåller bilinnehavaren högst kompensation för en uttjänt bil på Styrsö. Men summan varierar med flera tusen kronor. Så det kan vara inkomstbringande att studera varianterna. Bör skrotbilen hämtas är osäkerheten desto större att den hamnar i orätta händer. Men det existerar alternativ att sätta hinder för de olagliga rörelsen. Kontrollera att transport utförs av ett företag som har tillstånd för transport av farligt avfall och som har avtal med en auktoriserad skrot, också att ett underskrivet kvitto med skrotintyg avlämnas, som evidens för nästkommande avfärdande på Trafikstyrelsen. Inspektera, innan bärgningen, att behörighet för transport av uttjänta fordon är utförd av Trafikverket. En seriös bilbärgare har ett sådant tillstånd disponibelt och öppningsbart på sin sajt. De här enkla handlingar säkerställer för att en uttjänt bil på Styrsö hanteras på ett legitimt och klimatskyddat sätt.