De behöriga skrotföretagen i landet är samordnade för att kunna ta emot alla kasserade bilar från Hönö för skrotning och fragmentering. Men en del har inget att göra. Det finns även fordonsägare som dumpar sina fordonsvrak i naturen. Numera förlorar dessa människor ersättningen, som betalas av många bilskrotar. Irrvägarna är många, utan den forne ägarens vetskap. Den lagstridiga utförseln ger den samordnade brottsligheten oerhörda inkomster. Och den växande suget av prisvärda begagnade bilar slår rekord, som torde vara omöjliga. Med rådande tendens mot en ödesdiger klimatförfall omfattar dessa naturvandaler ett hot, som varken ökande drivmedelutgifter och bilskatter eller trängselskatter kan hindra. Och många familjers förnödenhet av en gammal andrabil, som är följden av skräcken för den härjande epidemin, medverkar till utspridningen av de klimatfarliga personbilarna. Endast de forna bilägarna i XX kan motverka den uppkomna situationen genom att tillse att bilvraken inte återuppstår.
Förkastade kasserade bilar från Hönö kan användas laglöst
Före en uttjänt bil från Hönö hamnat på en behörig skrot med överlämnad reg. bevis del 2, och skrotintyg tagits emot, riskerar bilen bli använd i olagliga ändamål. Ett natur- och färdselvådlig bil ger tiofalt till försäljaren i ett annat land. Det existerar förbud att exportera uttjänta fordon som saknar giltig kontroll. Det är kanske skälet till den lönande businessen hos den organiserade brottsliga verksamheten. Transportstyrelsen och Regeringens insats avgränsas till inregistrering av kvantiteten lagstridigt utförda uttjänta fordon via kajplatser eller Öresundsbron. Allt enligt Aftonbladet som intervjuat kontrollanter från naturkansliet i Stockholms hamn. När en uttjänt bil från Hönö säljes genom Google eller kvällstidningar, kan bilen även återgå i trafik utan fordonsinnehavarens medvetande. Och en del mindre bilföretag reparerar lätt de miljö-och trafikvådliga personbilarna i körbart skick. Om en ägare lämnar sin fördärvade bil för antagen bildemontering, utan att få skrotintyg från en auktoriserad bilskrot, kan det innebära kommande besvär. Ansvaret för återvinning och bildemontering vilar tungt på bilägaren. Och detta visas tydligt i klimatförordningen. För att slippa lagbrott vid avyttring måste säljaren utföra handlingar för att ta bort sådana risker, när det är dags att skrota sitt fordon. Igenom biltillverkarnas framgångsrika återvinning, samt skrotarnas effektiva modernisering enligt bilskrotningslagen, kan fordonsägaren förvänta sig en okey kompensation vid inlämning. Då skrotbilarna hämtas utgår också varierande kompensation. Men det är vid ett dylik tillfälle, som risken förekommer för att skrotbilarna kan komma på nämnda villovägar, med framtida besvär som konsekvens.
Samtliga skrotbilar från Hönö borde bärgas till en behörig bilskrot
Bärgar ägaren själv in sitt fordonsvrak till en behörig bilskrot elimineras faran för bedrägerier. Före förfaringssättet med återvinning plockas begärliga fordonsdelar för recirkulation och renoveras för att senare säljas vidare. Och genom skrotningsintyg, som styrker fragmentering och avregistrering på Trafikverket, garanteras en legal åtgärd. Samtidigt inkasserar bilägaren maximal ersättning för en skrotbil från Hönö. Men beloppet skiftar med många hundralappar. Så det kan vara lukrativt att studera varianterna. Måste bilen bärgas är risken högre att den inte når en auktoriserad bilskrot. Men det finns potential att sätta stopp för de förbjudna verksamheterna. Tillse att bärgning verkställs av ett företag som har tillstånd för transport av farligt avfall och som har avtal med en behörig bildemontering, därtill att ett påskrivet bevis med bilskrotsintyg lämnas, som bevis för annalkande avfärdande hos Trafikverket. Avsyna, före hämtningen, att behörighet för transport av skrotbilar är utförd av Länsstyrelsen. En seriös bilbärgare har ett sånt tillstånd enkelt åtkomligt och läsbart på sin hemsida. Dessa enkla steg tryggar för att bilvraket i från Hönö omhändertas på ett legitimt och klimatsäkert förfaringssätt.