Det är fordonsägares fasa att hälsa på en oseriös bilverkstad i Borlänge. Även om ett pris getts hittar den listige verkstadsägaren ofta fingerade felaktigheter, som lagas och måste betalas. Svenska Dagbladet refererar till Personbilens Riksförbund riggade brister till 10 olika bilfirmor utspridda i hela sverige. Enbart en bilverkstad debiterade för rätt reparation. De övriga 7 lurade sina kunder på många tusenlappar. De certifierade bilverkstäderna har förmåga att skinna fordonsägare på legitimt förfaringssätt, under tiden upptäcktes fräcka fuskmakare bland övriga aktörer som håller på med bilreparationer spridda i landet . De små påhittade bilverkstäderna utför reparationer med original delar till drömpris. Men engagemanget för uttjänta fordon, som nyttjas olagligt, har ökat påfallande. Och deras höga intäkter grundas inte på saltade fakturor.
Verkstäder i Borlänge presterar olika egenskaper
Konsumenternas och Allmänna reklamationsnämnden har läxat upp företag som jobbar med bilar vid flertal gånger för att framkalla disciplin i fordons områdets bedrägerier. Det har resulterat i 3 organisationer, som styr sina verkstadsmedlemmar genom fackuppgörelsen “Bilverkstadens renoveringsförutsättning.” MRF, Landets Bilverkstäders samfund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades emellertid inte att skapa högre förtroende. Det medförde Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Bilverkstäders Förening (SFVF) att anlägga ett nytt kvalitetsplan till bolagen. Standarden börjar med upprepade egenskapsinspektioner, som kommer att hända både internt och utifrån av rutinerade tillsynsmän. Alla certifierade bilverkstäder i Borlänge får medgivande att märka “Certifierad Bilverkstad” till sitt företagsnamn.
Mindre Bilverkstäder som sysslar med bilrestaurering i Borlänge skapar entusiasm
Via Konsumenternas ingripande är det enkelt att urskilja två skilda företag som jobbar med bilar i Borlänge. I kretsen av de legitimerade existerar behöriga verkstäder med mycket kostsamma renoveringar. Förmodligen beroende på att uteslutande originaldelar används. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Mr auto har åtkomst till betydligt mer prisvärda bilkomponenter och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska “bilföretagen” som skapar mest entusiasm. Deras priser är fenomenala. Begagnade bildelar nerskruvna från en bildemontering med självplock ger kanske ingen garanti. Men det är plånboken som styr majoriteten av besluten. Igenom Länsstyrelsens hårda miljökrav i bildemonterings-författningen drevs massa skrotar att sluta eller lägga om fokus till bilrestaurering som ersättning för bildemontering. Och det finns även fortsättningsvis bilskrotar med kriminella insamlingsställen för fordonsägare, som skall skrota sitt fordon. Flera skrotbilar återförs i trafik genom otillbörligt agerande med registreringsbeviset, samtidigt som andra exporteras illegitimt med god intäkt. Annonser i Vi-Bilägare, som “fördärvad Camaro hämtas gratis”, eller “hög med pengar för trasiga fordon”, visar att aktörer som håller på med bilreparationer har ökat sitt intresse för fordon som är skrot. Enligt naturbalken ansvarar bilägaren för sin skrotbil tills den blir återvunnen med bilskrotsintyg och avregistrerad på Trafikstyrelsen. För några erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma konsekvenser om inte certifierade bilverkstäder eller skrotfirmor i Borlänge anlitas.