Nu försöker bilverkstäderna i regel tvätta bort sitt dåliga anseende. Tyvärr baseras det här på den krassa sanningen. Teknikens Värld skriver om en riggad fälla för utvalda företag runt om i sverige. Och utgången är beklämmande. Ofattbara 7 av 8 granskade verkstäder mäktade inte ställa allt till rätta vid servicen. Vissa hittade till och med på egna fel som inte fanns, men åtgärdades mot betalning. Mekonomen anklagades som en av syndarna. Och det är många tusenlappar som fordonsägare plockas på. Fiffel har inte drabbat märkesverkstäderna i Bålstad. Men de kan ta skyhöga betalningar helt legitimt. Motsatsförhållande är de små fingerade och billiga ”bilverkstäderna”, som tjänar stora pengar på bristande bokföring.
Bolag som jobbar med bilar i Bålstad levererar skilda egenskaper
Konsumentverket och ARN har läxat upp aktörer som håller på med bilreparationer vid många gånger för att medföra stadga i en djungel av branschens falsarier. Det har utmynnat i 3 organisationer, som leder sina verkstadsmedlemmar igenom fackuppgörelsen ”Bilföretagens renoveringsvillkor.” MRF, Landets Personbilverkstäders samfund (SFVF) och KBV klarade likväl inte att upprätta ökad anseende. Det förmådde Motorbranschens Riksförbund och Landets Personbilverkstäders samfund (SFVF) att konstruera ett nytt kvalitetsklassifikation till bolagen. Modulen börjar med periodiska egenskapsövervakningar, som kommer att ske både internt och utomstående av erfarna tillsynsmän. Alla behöriga företag som jobbar med bilar i Bålstad får tillåtelse att signera ”Berättigad Bilverkstad” till sitt varumärke.
Mindre bilverkstäder i Bålstad dra till sig entusiasm
Via Konsumentverket ingripande är det lätt att urskilja 2 skilda företag som jobbar med bilar i Bålstad. Bland de godkända förekommer märkesverkstäder med mycket saltade kostnader för lagningar. Kanske beror det på att uteslutande originalkomponenter användes. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Mekonomen har tillgång till betydligt mer prisvärda bildelar och är för den skull mer eftertraktad. Men det är de osystematiska ”bilverkstäderna” som väcker mest entusiasm. Deras priser är makalösa. Begagnade bilreservdelar demonterade från en skrot med självplock ger möjligen ingen garanti. Men det är egna ekonomin som styr majoriteten av besluten. Via Länsstyrelsens hårda miljöföreskrifter i bildemonteringsförordningen förmåddes flera bilskrotar att sluta eller lägga om mål till personbilsrestaurering som alternativ för återvinning. Och det förekommer än idag bilskrotar med illegala uppsamlingsområden för ägare, som ska återvinna sin bil. Många skrotbilar återförs i trafik igenom manipulation med reg. beviset, samtidigt som andra exporteras lagstridigt med god skattefri förtjänst. Säljerbjudande på hemsidor, som ”fördärvad Kia bärgas gratis”, eller ”bra betalning för kasserade bilar”, pekar på att bilverkstäder har höjt sitt entusiasm för uttjänta bilar. I enlighet med klimatlagen ansvarar bilinehavaren för sin uttjänta bil tills den blir skrotad med skrotintyg och borttagen hos centrala bilregistret. För några erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma påföljder om inte auktoriserade företag som jobbar med bilar eller bilskrotar i Bålstad utnyttjas.