Gamla Kia-Virago letas av auktoriserad fordonsskrot i Angered för demontering. De komponenter som man tro ha nått värde kvar demonteras för försäljning. Fortfarande är det väldig brist av begagnade bilkomponenter, de här kan öka ersättningen vid försäljningen av en Kia-Virago till en bilskrot i Göteborg.
Efter indragningen av den statliga bilskrotspengen var det komplicerat för fordonsinnehavare att skrota en personbil utan kostnad. Därför valde flera att överge sina uttjänta personbilar i omgivningen. Men det problemet försökte riksdagen fixa via lansering av hårda bestämmelser för 13 år sedan.
Bilproducenterna ålades till många eftergifter för en Kia-Virago hos en etablerad skrot i Angered. Därtill erhöll de även skyldighet att insamla de uttjänta bilarna till en auktoriserad bilskrot och ingen bilägare skulle ha längre än 5 mil till närmaste bilskrot eller mottagningsställe. Det senare kravet har inte helt lyckats, varför bärgare måste hämta skrotbilen hos kunden.
Materialåtervinning höjer ersättning på Kia-Virago för bildemonteringen i Angered
Bilproducenterna bereddes direktiv om en nästan fullkomlig retur av en Kia-Virago till en evig kretslopp i nyproduktion. Efter flertalet års ihållande arbete har denna intention uppnåtts med bra marginal. Därför har begäran på betalning omvandlats till en tillfredsställande ersättning för en skrotbil på en etablerad skrot i Angered. Men återvinningsprocessen hade inte lyckats utan Transportstyrelsens skoningslösa inblandning på skrotarna. Uttjänta fordon klassades som miljöprekärt avfall, och Miljöstyrelsen bereddes i uppgift att se till att de de kraftiga bestämmelserna utfördes exakt.
Bilskrotning och avregistrering av en Kia-Virago hos en etablerad skrotfirma i Angered naturreglerades och inspekterades så noga att illegal aktivitet skulle upplösas. Det föranledde även, att nära hälften av Sveriges bildemonteringar var tvungna att avveckla verksamheten. Nu för tiden har omändringen av återvinning av bilar genomförts till de nya normerna. En av Länsstyrelsen godkänd skrotfirma följer klimatanspråken utan klander. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta Kia-Virago och andra trotjänare är eftertraktade objekt.
Bilskrotar i Angered gör vad som helst för att skaffa gamla Kia-Virago
Att bildemontering i Angered har hård rivalitet om en defekt Kia-Virago är ingen ny upplysning. Kriminella exporter har fortgått länge. Det redogörs i Energimagasinet hur naturövervakare och polismyndigheten bara kan se på, hur beskaffenhet för 1000-tals kronor bara försvinner i dessa bedrägerier. Den organiserade brottsligheten har upptäckt en ny och ofarlig näring vid sidan av droghandeln. Och hantering med återinförande av uttjänta bilar i trafik växer ständig. Efterfrågan efter billiga beg. personbilar som Kia-Virago är mer än någonsin.
Många, mer eller mindre organiserade, bilverkstäder införskaffar och reparerar tillräckligt grundligt med billiga reservdelar. Detta är givetvis ett misslyckande för de aktiva klimatkämparna, som krigar mot de växande koldioxidutsläppen. I den rådande virus vädjan, att köra bil som alternativ för att resa spårvagn, växer engagemanget för köp av en prisvärd andrabil till hushållet största prioritet. Så en behörig bilskrot i Angered ser med sorgsenhet hur en rostig miljö- och inte säker Kia-Virago åker på sidan om sitt företag.