En äldre Fiat-1100 har överraskande blivit önskvärd på Kvd.se i Göteborg. En allvarlig omständighet, som Coronapandemin, kan snabbt ändra på ingrodda uppträdande och handlingssätt. Det är den smittande rädslan för bilskrotning i Angered eller någon företeelse som ideligen igångsätter en dominoeffekt. Bilkörning gentemot åka med spårvagn är ett exempel.
I dag avyttras mycket få nytillverkade fordon till privatkunder, medans skrotning av bilar i Angered har fördubblats och marknaden för besiktigade Fiat-1100 är enorm. Politiska beslut om chockhöjda bilskatter och dieselpriser och införande av trängselskatter har flyttat bilresor till resor med allmänna bussar. Hushållets andra-bil har ersatts till något annat. Men mitt i det vanliga vardagslivet kommer beslut frånTomas Eneroth (infrastrukturministern) som vänder ut och in på vedertagna insikter.
Fiat-1100 konkurrerar med kollektivtrafiken
Vanliga uppmaningar från Folkhälsomyndigheten, som två meters avstånd på bildemonteringen också munskyddens mindre mening, har höjt människors motvillighet att åka spårvagn till Angered centrum. Att myndigheterna också rekommenderar allmänheten att använda bilen förändrar inte skepsisen. Men alla av familjemedlemmarna har inte möjlighet att utnyttja bilen eftersom den har körförbud. Kan man skrota en bil utan papper? Tyvärr accepterar inte Transportstyrelsen en avregistrering utan ett godkänt registreringsbevis.
Fördenskull är det mer betydelsefullt än allt annat att ordna fram ytterligare en begagnad Fiat-1100, så att alla familjemedlemmar kan åka på ett harmoniskt sätt. För rekommendationerna att skrota bilar som är avställda i all aktning, klaffar nog 2 m-bestämmelsen för sittande folk. Men för folk i rotation på svårframkomliga ytor framställs det mera som en utopi. Av den anledningen skall inhandlade av en andrabil behandlas med förtur.
Uttjänta Fiat-1100 rullar vidare
Prisvärda kördugliga Fiat-1100 med höga koldioxidutsläpp och undermålig trafiktrygghet kan i många fall betraktas som uttjänta bilar.
Förutom att återvinna personbilen har de blivit lockande för den förbjudna brottsligheten för illegal utrikeshandel bilskrot Angered framför allt till Väst-Afrika. Där förtjänsten för fordonsvrak är ca 10 gånger mer än motsvarande svenska priser. Och det har öppnats flertalet mindre bilverkstäder, som letar efter övergivna bilar i Angered och kan få de uttjänta Fiat-1100 godkända genom en bilprovningen. Så tävlingen råder allaredan för hushållet, som är på jagande efter en prisvärd begagnad andra-bil.
Pandemin ändrar förutsättningar för Fiat-1100
Certifierade skrotar, sysslar inte med nedskräpning av bilar utan skrotar fordon för miljön, attraherar bilägare med höga betalningar. Några miljövänner har valt att överlämna personbilarna här med god ansvarskänsla, genom att stoppa mer åkande av försvagning och mindre trafiksäkra bilar. Men igenom farhågan att ha fullmakt när ombud lämnar över skrotbilen för avregistrering anses vara krångligt. De uttjänta personbilarna kommer att leva vidare.
Klimat och ärenden kommer i andra hand av hushållets trygghet under tvungna turer. Så dessa billiga besiktigade Fiat-1100 går åt utan reklam. Ur miljöaspekt vrids klockan tillbaka många decennier. Och frågan är oumbärlig. Kommer det förbli så här för evigt?