Bilverkstäder i Surte konkurrerar på olika villkor

I och med personbilens allt mer el delar krävs det vanligtvis en påhälsning på en bilverkstad i Surte för att rätta till mindre brister. Ingen tänker på lagningskostnader under garantitiden. Biltillverkaren betalar, så det är endast att lämna fordonet till en märkesverkstad. Men efter den tiden kommer uppvaknandet. Aktörer som håller på med bilreparationer sänder svindyra fakturor. Via Motormännens Riksförbunds riggade besiktning blottades falsarier, som gav verkstäderna ett skamfilat anseende. Det visades, att c.a 90 % av företagen medvetet lurade bilägare på enorma belopp. Att en del fingerade bilverkstäder förvandlar skrotbilar från Surte till trafik- och klimatfarliga fordon, attraherar inte heller en klimathök.

Aktörer som håller på med bilreparationer i Surte levererar olika beskaffenhet

Konsumentverket och Arn & Company AB har ingripit bilverkstäder vid åtskilliga tidpunkter för att bringa struktur i en djungel av branschens bedrägerier. Det har lett till i 3 arrangemang, som följer sina verkstadsmedlemmar genom fackavtalet “Verkstadens reparationsförutsättning.” MRF, Landets Fordonsverkstäders förbund (SFVF) och KBV klarade likväl inte att åstadkomma ökad förtroende. Det orsakade MRF och Landets Fordonsverkstäders Förening (SFVF) att utarbeta ett nytt kvalitetsklassificering till sina medlemmar. Nivån startar med regelbundna egenskapsövervakningar, som kommer att äga rum både inifrån och utifrån av skickliga besiktningsmän. Alla ackrediterade aktörer som håller på med bilreparationer i Surte får status att signera “Legitimerad Verkstad” till sitt varumärke.

Små bilverkstäder i Surte skapar uppståndelse

Genom Konsumenternas ingripande är det lätt att märka två skilda företag som jobbar med bilar i Surte. Bland de godkända återfinns behöriga verkstäder med väldigt saltade kostnader för lagningar. Kanske beroende på att bara originalkomponenter användes. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Mr auto har åtkomst till avsevärt billigare komponenter och är därför mer eftertraktad. Men det är de osystematiska “företagen” som dra till sig mest intresse. Deras priser är oslagbara. Beg. bilkomponenter nerskruvna från en skrot med självplock ger troligen ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som avgör de flesta besluten. Via Länsstyrelsens hårda naturanspråk i bilskrotningsförfattningen pressades otaliga bilmonteringar att avveckla eller ändra ändamål till personbilsrenoveringar som ersättning för bildemontering. Och det förekommer alltjämt bildemonteringar med olagliga uppsamlingsställen för bilinnehavare, som skall skrota bilen. Flera uttjänta bilar förs åter i trafik genom manipulation med reg. beviset, medan andra förs ur landet olovligt med duglig intäkt. Annonser i Vi-Bilägare, som “fördärvad Camaro bärgas avgiftsfritt”, eller “hög ersättning för söndriga bilar”, bevisar att bilverkstäder har höjt sitt uppståndelse för fordon som är skrot. I enlighet med naturbalken borgar bilägaren för sin skrotbil tills fordonet blir återvunnen med skrotintyg och avregistrerad på Transportstyrelsen. För några erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara effekter om inte godkända aktörer som håller på med bilreparationer eller skrotfirmor i Surte används.