Bilskrot går miste om Opel-Rekord

Fruktan för covid-19 har hejdat allmänhetens vilja att riskera några pengar på personbilar. Tankar på nytillverkade fordon skjuts till framtiden. Men efterfrågan efter billiga besiktigade Opel-Rekord är desto starkare. Igenom riksdagens riktade avgörande har bilkörningar avstannat hos de flesta hushållen. Ett resultat av höjda bilskatter, dieselpriser och skatt på trängsel väljer flera att resa till sina jobb kollektivt. Familjens andra-bil har sålunda blivit obehövlig och avyttrats. Men ångesten för bussresor, samtidigt med myndigheternas rekommendationer bilskrot har vänt upp och ned på tidigare klimatmässiga och ekonomiska begrepp. Nu har en gammal Opel-Rekord blivit ett av de mest uppskattade ägodelen för flera hushåll.

Opel-Rekord konkurrerar med kollektivtrafiken

Vanliga inrådan från Folkhälsomyndigheten, som 2 meters mellanrum och munskyddens mindre betydenhet, har ökat allmänhetens motsträvighet att åka allmänna bussar. Att folkhälsomyndigheten även uppmanar gemene man att köra bil förändrar inte skepticismen. Men hälften av hushållet har inte tillgång till något fordon. Fördenskull är det mer centralt än allt annat att fixa fram ännu en begagnad Opel-Rekord, så att alla i hushållet kan åka på ett betryggande sätt. För rekommendationerna i all anseende, klaffar nog tvåmeters-bestämmelsen för sittande folk. Men för personer i omlopp på trånga ytor låter det mera som en önskedröm. För den skull bör införskaffade av en andrabil främjas.

Uttjänta Opel-Rekord rullar vidare

Bättre begagnade Opel-Rekord med stora växthusavgaser och oduglig trafiktrygghet kan i flertalet fall gälla som skrotbilar. Med undantag av att skrota personbilen har de blivit lockande för den olagliga kriminaliteten för lagstridig utförsel framför allt till Afrika. Där är avkastningen omkring 11 gånger större än motsvarande svenska priser. Och det har etablerats flertalet mindre verkstäder, som med simpla upprustningar kan få rostiga trafikfarliga Opel-Rekord godkända genom en bilprovningen. Så tävlingen finns allaredan för familjen, som är på jagande efter en billig begagnad andra-bil.

Pandemin ändrar förutsättningar för Opel-Rekord

Certifierade bildemonteringar, som vanligtvis kasserar personbilen för bildelar, attraherar bilinnehavare med höga betalningar. Några klimatkamrater har utsett att överlämna fordonen här med gott samvete, genom att avbryta ytterligare farande av försvagning och mindre trafiksäkra fordon. Men igenom fasan att åka tåg suget efter den gamla bilen ökat priserna. De utslitna fordonen kommer att leva vidare. Natur och ärenden kommer i andra hand av hushållets säkerhet under beordrade turer. Så dessa bra kördugliga Opel-Rekord säljs som aldrig tidigare setts. Ur miljösynvinkel vrids klockan tillbaka otaliga decennier. Och frågan är oundgänglig. Kommer det förbli så här för evigt?