Att fordonsgranskningar i Lindö avreglerades har haft markant vikt för fordonsinnehavarna. Den föreskrivna kontrollen av fordon påbörjades av myndigheterna för mer än 40 år sedan, men upphörde som kartell 2010. De ökande telefontiderna vid framförallt ombokningar ledde till i många inte lättledda körförbud. Och de omnämnde fordonsinnehavarna rasade av förbannelse över bristfälligheterna. Genom att tillåta fri konkurrens startade massa bolag tänkta lönande rörelse. Så telefontiderna upphörde som igenom en blixt från klar blå himmel. Men bildade andra besvär igenom en tydlig överetablering. Det gynnar så klart bilinnehavarna, som kan få sina bilar kontrollerade mot en rimlig ersättning. Den hårda konkurrensen kan dock få resultatlösa konsekvenser för de flesta nya företagarna. Resultatet har ändå givit bilskrot och bilägarna val att inspektera fordonet i Lindö, utan kötid, på närbelägna bilprovning, som erbjuder besiktning utan bokning.
Ändrade regler för fordonsbesiktning i Lindö leder vanligtvis till vite
Men några riktlinjer har på senaste tiden ändrats. Nu gäller inte kontrolltidpunkten baserad på registreringsnumrets sista siffra. Inte heller är den bindande kallelsen kvar. Därför måste fordonsinnehavaren personligen att hålla uppsikt på datum för bilinspektion i Lindö. Misslyckas man med det här erhåller bilen körförbud. Och skulle bilen stoppas av ordningsmakten, kan körkortet ryka. Det är bilinnehavarens plikt att känna till det här faktumet. Statens inkomster bedöms dock stärkas med ett antal miljoner kr från slarviga bilägare.
Ägare bestämmer personligen tidpunkt för personbilsgranskningen i Lindö
Men man kan själv styra, när den första kontrollen i Lindö bör verkställas. Inte senare än 3 år efter att personbilen registrerats i Sverige. Andra gången är inom tjugofyra månader. Sedermera ska bilen kontrolleras årligen. På Trafikstyrelsens webbsida kan datumet lätt upptäckas. Surfa in på deras internetsida och skriv in registreringsnumret, så finns tiden där. Oriktigheterna eller skavankerna som påträffas delas in i 3 nivåer. En kategori 1-påpekande betyder att den tvingas åtgärdas före nästa års-granskning. Ett klass 2-felaktighet betyder, att det ska lagas inom en månad med ombesiktning som påföljd. Klass 3-påpekande är ett säkerhetspåpekande, som ger körförbud genast. Fordonet får inte köras från personbilsbesiktningen i Lindö. Och detta leder ofta till återvinning på en certifierad skrothandlare, som har tillstånd att skrota bilen med skrotningsintyg för bortplockning från Transportstyrelsen register. Notera att flera missar att åtgärda enkla klass 1-påpekande. Men sådana flyttas upp en klass med begäran på ombesiktning vid nästkommande kontroll.
Meningslösa felaktigheter upptäcks av bilinspektionen i Lindö
Det kan vara ekonomiskt lönsamt att utföra en simpel självkontroll före besiktningen i Lindö. Märkligt nog är det brister med lätta åtgärder, som uppdagar klass två-felen. Att ombesörja ett slitet däck medför flera stunder, att bilen godtas utan efterkontroll för fordonskontrollen i Lindö. Skyltbelysningen är det mest av enligt statistiken, men skuggas därefter av blinkersbelysning. Byte av en defekt ljuskälla kan kanske synas bökig för många. Men det finns enkla anvisningar med bilder för många av fordonsmärkena i You Tube. Ett annat frekvent fel på gamla personbilar är att motorlampans varningslampa på instrumentbrädet inte slocknar. Många bilinspektörer observerar den listiga knepet att rycka väck instrumentbelysningen. Men oriktigheten pekar på, att bilen förbrukar obehövligt mycket bensin, så koldioxidutsläppet tilltar möjligtvis över max godkänd. Sonden är placerad på grenröret vid den katalytiska renaren på avgasröret och är okomplicerad att växla. Den kan köpas till Volvo från Laga.se under 700 kronor. Faran är stor att det här lätta bristen kan uppfattas som ett fel i katalysatorn. I sådana fall kan kostnaden för vissa bilmärken överskrida 30 000 kr. Även tillrättavisning på däckdjup är återkommande för besiktning i Lindö. Statistiskt är det flertalet som måste på ombesiktning med nya hjul. Det är konstigt, eftersom det är väldigt lätt att kolla för fordonsägaren. Kraven är minst 1,6 millimeter mönster på sommarväglag och 3,0 mm på vintern. Friktionen mot vägen minskar på däck under tre mm. Så utprovning under vintermånaderna kan förorsaka obefogade trubbel. Men med lätta redskap kan omkostnaden, som ett resultat av den årliga personbilsbesiktningen i Lindö, förbli låg av den smarte bilinnehavaren.