Det är naturligt att en ägare upplever en speciell nervspänning inför den bindande fordonsinspektionen i Kopparmora. Även om egeninspektion verkställts, finns det alltid en osäkerhet att några dolda felaktigheter kan förekomma. Om ett nivå tre-brist kommer med i besiktningsmannens rapport är det definitivt bilskrot slutåkt för dagen. Verkstäder är dyra och ersättningen, som likställs mot en likvärdig fungerande personbil, indikerar i ogynnsamma fall mot en auktoriserad skrot. Så har det väl varit för alla fordonsinnehavare sen 1965 då regeringen skapade den statliga bilbesiktningen med bindande och upprepad personbilskontroller i Kopparmora. Men svensk bilprovning förmådde inte hålla det ökande fordonsflottans takt. Påföljden blev, att förbannade fordonsinnehavare tvingades erfara körförbud till följd av långa telefontider och felaktigheter på ersättningstid för begärda avbokningar. För att råda bot på den resultatlösa bolaget avreglerades bilprovningen år 2010. Som en händelse upphörde de hatade kötiderna. Och många nya hallar införde bokningsfria besiktningar i Kopparmora igenom drop-in.
Förändrade stadgar för fordonsgranskning i Kopparmora leder vanligtvis till vite
Men flera förordningar har just ändrats. Nu gäller inte kontrolltidpunkten baserad på registreringsnumrets slutsiffran. Inte heller är den bindande kallelsen kvar. Så det gäller för bilägaren personligen att hålla uppsikt på tillfälle för bilgranskning i Kopparmora. Vid försummelse med detta får personbilen körförbud. Och skulle personbilen stoppas av ordningsmakten, kostar det 1 500 kronor i böter. Det är bilägarnas ansvar att känna till detta sakförhållande. Statskassan beräknas dock växa med över en miljard kronor från försumliga ägare.
Ägare avgör personligen tillfälle för bilinspektionen i Kopparmora
Men han/hon kan själv avgöra, när den första besiktningen i Kopparmora skall genomföras. Inte senare än trettiosex månader efter att personbilen registrerats i Sverige. 2 gången är inom 24 månader. Därnäst måste personbilen provas varje år. På Länsstyrelsens nätsida kan datumet enkelt anträffas. Surfa in på deras webbsida och skriv in nummerskyltens nummer, så finns tidpunkten där. Felen eller defekterna som upptäcks delas in i 3 kategorier. En klass ett-felaktighet betyder att den behöver lagas innan nästa års-kontroll. Ett nivå 2-påpekande innebär, att det behöver fixas inom en månad med ombesiktning som påföljd. Klass tre-anmärkning är ett säkerhetspåpekande, som orsakar körförbud genast. Bilen får endast bärgas från bilgranskningen i Kopparmora. Det här leder ofta till skrotning på en godkänd bildemontering, som har tillåtelse att skrota bilar med skrotintyg för bortplockning från Transportstyrelsen register. Lägga märke till att flera missar att reparera lätta nivå 1-påpekande. Men sådana flyttas upp en nivå med krav på efterkontroll vid nästkommande inspektion.
Onödiga felaktigheter observeras av fordonskontrollen i Kopparmora
Det kan vara ekonomiskt lönsamt att utföra en enkel självkontroll före fordonsbesiktningen i Kopparmora. Märkligt nog är det brister med enkla ingripanden, som uppdagar kategori två-felen. Att fixa ett dåligt hjul innebär många tillfällen, att personbilen godtas utan ombesiktning för bilinspektionen i Kopparmora. Nummerskyltsbelysningen leder statistiken, men följs tätt av bromsljus. Att ersätta en defekt ljuskälla kan kanske synas jobbig för många. Men det återfinns enkla instruktioner med filmer för de flesta fordonsmärkena i You Tube. Ett annat frekvent fel på gamla bilar är att oljelampans larmbelysning på instrumentpanelen inte slocknar. De flesta bilinspektörer avslöjar den sluges knepet att ta bort instrumentbelysningen. Men felet antyder, att personbilen drar onödigt mycket diesel, så avgasutsläppet tilltar möjligtvis över vad som är okey. Sonden sitter på avgasröret vid katalysatorn och är simpel att byta. Den kan införskaffas till Koenigsegg från Bildelsbasen under 700 kronor. Faran är stor att det här lätta felet kan uppfattas som ett fel i katalysatorn. I dessa fall kan utgifterna för somliga bilmärken överskrida 30 000 kronor. Även klagomål på däckdjup är ofta förekommande för besiktning i Kopparmora. Statistiskt är det många som måste på ombesiktning med nya däck. Det är konstigt, i och med att det är mycket lätt att kolla för bilägaren. Kraven är åtminstone 1,6 mm mönsterdjup sommartid och 3,0 mm på vintern. Friktionen mot vägbanan minskar på däck under 3,0 mm. Så testande under kalla dagar kan ställa till med obefogade bekymmer. Men med lätta medel kan kostnaden, som ett resultat av den årliga personbilskontrollen i Kopparmora, hållas till ett minimum av den smarte fordonsinnehavaren.