Besiktning i Genarp föregår bilskrotning

Nu för tiden är det inte längre svårt att boka en omedelbar tid för bilundersökning i Genarp. Efter lång tid med ensamrätt försvann AB svensk bilprovnings monopol och andra företag välkomnades. Under de senaste decenniet har kvantiteten bilbesiktningar mångdubblats. Kampen om kunderna har också inom den här branschen blivit tuff. Bra introduktions- eller kampanjerbjudan duggar tätt. Broschyrer fyller brevlådorna med alla drivar. Tiden, då beställningen måste göras flera månader före, är ett minne blott. Men arbetsgången för personbilbesiktning i Genarp är densamma. Utfallet likaså. Den ängsliga bilinnehavaren befarar renoveringsutgift för påträffade fel och anmärkningar. Verkstäderna bilskrot räkna med lönsamma uppdrag och en behörig bilskrot vet, att flera fordon får anmärkningar av klass tre-nivå. Som så många år tidigare närmar sig tidpunkten för ansträngning.

Förändrade bestämmelser för bilinspektion i Genarp resulterar ofta till vite

Men flera regler har nyss ändrats. Nu innefattar inte besiktningstiden som utgår ifrån nummerskyltens slutsiffran. inte ens den föreskrivna kallelsen kvar. Så det gäller för bilinnehavaren själv att hålla koll på tidpunkten för bilkontroll i Genarp. Misslyckas man med detta får personbilen körförbud. Och skulle personbilen stoppas av länsman, kostar det 1 500 kronor i böter. Det är fordonsinnehavarens ansvar att känna till det här sakförhållandet. Statskassan uppskattar dock växa med över en miljard kr från försumliga ägare.

Ägare bestämmer personligen tidpunkt för fordonskontrollen i Genarp

Men han/hon kan själv fastställa, när den första inspektionen i Genarp skall genomföras. Inte senare än 36 månader efter att personbilen tagits i bruk skall detta ske. 2 gången är inom två år. Därefter måste fordonet kontrolleras årligen. På Naturvårdsverkets webbsida kan datumangivelse lätt hittas. Surfa in på deras internetsida och skriv in registreringsnumret, så återfinns datumangivelsen där. Felaktigheterna eller bristfälligheterna som avslöjas indelas i 3 kategorier. En klass ett-anmärkning har den betydelsen att den skall repareras innan nästa års-kontroll. Ett kategori två-anmärkning medför, att det tvingas fixas inom en månad med efterkontroll som följd. Klass tre-anmärkning är ett säkerhetsbrist, som medför körförbud omedelbart. Bilen får endast bärgas från fordonsbesiktningen i Genarp. Och detta leder ofta till återvinning på en behörig skrot, som har tillåtelse att skrota bilar med skrotningsintyg för bortplockning från Transportstyrelsen register. Lägga märke till att flera missar att åtgärda enkla nivå ett-påpekande. Men sådana flyttas upp en nivå med krav på ombesiktning vid kommande besiktning.

Onödiga brister upptäcks av personbilsinspektionen i Genarp

Det finns tid och pengar att spara vid en lätt okulärkontroll innan bilbesiktningen i Genarp. Konstigt nog är det brister med enkla åtgärder, som uppdagar klass två-felaktigheterna. Ett utfört en lampa medför många stunder, att bilen släpps igenom utan ombesiktning för bilkontrollen i Genarp. Skyltlampor är det mest av enligt statistiken, men följs efteråt av positions- och halvljus-anmärkningar. Byte av en defekt ljuskälla kan möjligtvis förefalla påfrestande för många. Men det finns lätta beskrivningar med bilder för de flesta bilmärkena i You Tube. Ett annat problem på äldre personbilar är att motorlampans varningslampa på instrumentpanelen inte släcks. Många fordonsinspektörer observerar den listiga knepet att plocka dän glödlampan. Men felaktigheten antyder, att bilen konsumerar omotiverat mycket bränsle, så koldioxidutsläppet ökar kanske över vad som är okey. Givaren är placerad på grenröret vid katalysatorn och är okomplicerad att ändra. Den kan införskaffas till Smart från Laga.se under 700 kronor. Risken är stor att det här enkla bristen kan ses som ett fel i katalysatorn. I dessa fall kan priset för vissa fordonsmärken överskrida 30 000 kronor. Även tillrättavisning på däckens mönsterdjup är frekventa för bilinspektionen Genarp. Statistiskt är det många som krävs på efterkontroll med nya däck. Det är märkligt, i och med att det är mycket spartanskt att granska för fordonsägaren. Kraven är åtminstone en komma sex mm mönster sommartid och tre mm på vintern. Friktionen mot vägbanan avtar på däck under 3,0 millimeter. Så testande under vintern kan orsaka obefogade trubbel. Men med enkla redskap kan avgiften, på grund av den periodiska personbilsbesiktningen Genarp, hållas till ett minimum av den smarte bilägaren.