Det är naturligt att en bilinnehavare upplever en speciell farhåga innan den årliga personbilsgranskningen i Frillesås. Även om självinspektion verkställts, föreligger det hela tiden en fara att enstaka dolda brister kan finnas. Om ett klass 3-fel kommer med i protokollet är det såklart färdigkört för stunden. Bilverkstäder är dyra och kostnaden, som ställs mot en likvärdig funktionell personbil, visar i sämsta fall mot en godkänd skrothandlare. Så har det pågått för alla bilägare sedan 1965 då regeringen utformade den statliga bilbesiktningen med nödvändig och regelbundet återkommande personbilskontroller i Frillesås. Men företaget lyckades inte hålla det stigande bilbeståndets takt. Konsekvensen blev, att ilskna ägare förmådde uppleva körförbud i och med långa telefontider och felaktigheter på andra datum för yrkade avbeställningar. För att avhjälpa den ineffektiva verksamheten frisläpptes marknaden år 2010. Som en händelse upphörde de hatade telefontiderna. Och massa nya bilprovningshallar började med bokningsfria besiktningar i Frillesås igenom drop-in.
Förändrade stadgar för fordonsgranskning i Frillesås resulterar ofta till böter
Men några föreskrifter har just förändrats. Nu gäller inte besiktningstiden som utgår ifrån nummerskyltens sista siffra. Inte heller är den obligatoriska kallelsen kvar. Så det gäller för fordonsinnehavaren själv att hålla koll på tidpunkten för bilkontroll i Frillesås. Vid försummelse med detta erhåller fordonet körförbud. Och skulle fordonet stoppas av länsman, kostar det 1 500 kronor i böter. Det är ägarens ansvar att känna till detta faktum. Statens inkomster beräknas emellertid stärkas med över en miljard kr från slarviga bilinnehavare.
Bilägare bestämmer själv tidpunkt för fordonsgranskningen i Frillesås
Men han/hon kan själv bestämma, när den första besiktningen i Frillesås bör verkställas. Senast 3 år efter att fordonet registrerats i Sverige. Andra gången är inom 24 månader. Sedan ska bilen besiktas årligen. På Länsstyrelsens nätsida kan tidpunkten enkelt anträffas. Öppna deras webbsida och skriv in registreringsnumret, så finns tiden där. Felaktigheterna eller defekterna som avslöjas delas in i 3 klasser. En kategori 1 bilskrot anmärkning innebär att den skall åtgärdas innan nästa års-granskning. Ett nivå 2-felaktighet medför, att det måste fixas inom en viss tid med efterkontroll som följd. Klass tre-fel är ett säkerhetspåpekande, som medför körförbud genast. Fordonet får inte köras från fordonsgranskningen i Frillesås. Och detta leder ofta till skrotning på en certifierad skrothandlare, som har tillstånd att skrota fordon med skrotningsintyg för bortplockning från Transportstyrelsen register. Observera att många glömmer att fixa enkla kategori ett-anmärkningar. Men sådana flyttas upp en klass med begäran på ombesiktning vid annalkande granskning.
Meningslösa brister påträffas av personbilskontrollen i Frillesås
Det kan vara ekonomiskt lönsamt att utföra en simpel okulärkontroll innan besiktningen i Frillesås. Konstigt nog är det defekter med simpla ingripanden, som blottar klass två-felaktigheterna. Ett utfört en lampa betyder en del stunder, att fordonet släpps igenom utan ombesiktning för fordonskontrollen i Frillesås. Nummerskyltsbelysningen leder statistiken, men skuggas efteråt av blinkersbelysning. Att ersätta en söndrig ljuskälla kan möjligtvis synas besvärlig för flera. Men det återfinns enkla instruktioner med filmer för många av bilmärkena i You Tube. Ett annat problem på äldre fordon är att lambdasondens varningslampa på instrumentpanelen inte släcks. De flesta fordonsinspektörer uppdagar den listiga knepet att plocka väck glödlampan. Men felaktigheten antyder, att bilen förbrukar överflödigt mycket drivmedel, så avgasföroreningar växer möjligtvis över vad som är okey. Givaren sitter på grenröret vid katalysatorrenaren och är enkel att byta ut. Den kan inhandlas till Iveco från Laga.se under tusenlappen. Risken är stor att det här lätta felaktigheten kan uppfattas som en defekt i katalysatorn. I sådana fall kan kostnaden för somliga fordonsmärken överskrida 30 000 kronor. Även påpekanden på utslitna bildäck är frekventa för bilinspektionen Frillesås. Statistiskt är det många som krävs på ombesiktning med nya däck. Det är märkligt, i och med att det är mycket enkelt att kontrollera för bilägaren. Kraven är åtminstone 1,6 millimeter mönsterdjup på sommarväglag och tre mm på vintern. Friktionen mot vägen minskar på däck under 3,0 mm. Så utprovning under vintern kan ställa till med onödiga problem. Men med enkla redskap kan omkostnaden, på grund av den årliga bilkontrollen Frillesås, hållas till ett minimum av den kloke fordonsägaren.