Med ett riksdagsförordning på 60-talet påbörjades den årliga personbilsbesiktningen för bilägare i Abborrberget. Senare formades det statliga bolaget AB Svensk Bilprovning, som fick leva vidare till 2010. Då avreglerades bilbesiktningar med gränsen till överetableringar som effekt. De väldiga kötiderna vid beställningar och bekymren vid avbokning gav bilinnehavarna enorma bekymmer vid bilkontroll i Abborrberget. Förseningar med körförbud framkallade överdrivna missnöjesyttring, som pressade regeringen att ändra åsikt. Mängden nya bilprovningsställen ökar markant efter de nya förhållningsreglerna. De enorma kötiderna är en svunnen tid. Men besvären hos fordonsägaren har inte ändrats. Beskaffenhetsbedömningarna förekommer kvar med likadana krav på handlingar. Ett kategori tre-felaktighet kan bli katastrofal för hushållskassan. Detsamma blir en inkomstbringande affär för en fordonsverkstad. Och i bakgrunden återfinns en certifierad bilskrot. Skrota bilen för en miljögodhjärtad bilskrotning är målet här. nyttan med alla förändringar har emellertid blivit en drop-in för personbilsbesiktning i Abborrberget utan förbeställning i en valfri besiktningsställe.
Ändrade regler för personbilsinspektion i Abborrberget resulterar vanligtvis till vite
Men flera principer har just ändrats. Nu innefattar inte besiktningstiden grundad på nummerskyltens sista siffra. inte ens den bindande kallelsen kvar. Så det gäller för bilinnehavaren själv att observera datum för fordonsinspektion i Abborrberget. Missas det här erhåller bilen körförbud. Och skulle personbilen stoppas av ordningsmakten, kan körkortet ryka. Det är bilägarnas skyldighet att känna till detta faktum. Statens inkomster bedöms emellertid växa med ett antal miljoner kronor från försumliga fordonsinnehavare.
Fordonsinnehavare bestämmer själv tillfälle för personbilsgranskningen i Abborrberget
Men han/hon kan personligen fastställa, när den första undersökningen i Abborrberget skall verkställas. Inte senare än trettiosex månader efter att personbilen bilskrot registrerats i Sverige. Andra gången är efter 2 år. Sedan ska fordonet besiktas årligen. På Trafikstyrelsens sajt kan datumangivelse lätt anträffas. Surfa in på deras hemsida och slå registreringsnumret, så finns datumet där. Felen eller bristerna som anträffas delas in i tre klasser. En nivå ett-påpekande medför att den ska åtgärdas inför nästa års-inspektion. Ett kategori två-anmärkning har den betydelsen, att det måste fixas inom 30 dagar med efterkontroll som följd. Klass 3-felaktighet är ett säkerhetsbrist, som orsakar körförbud omgående. Bilen får endast bärgas från personbilsinspektionen i Abborrberget. Och detta leder ofta till skrotning på en behörig skrothandlare, som har befogenhet att skrota fordon med skrotintyg för bortplockning från Transportstyrelsen register. Lägga märke till att många glömmer att laga lätta nivå 1-felaktigheter. Men sådan flyttas upp en klass med begäran på efterkontroll vid kommande inspektion.
Meningslösa felaktigheter observeras av personbilsbesiktningen i Abborrberget
Det finns tid och pengar att spara vid en lätt självkontroll inför fordonsbesiktningen i Abborrberget. Märkligt nog är det defekter med simpla ingripanden, som upptäcker klass 2-felen. Att ombesörja en lampa medför flera stunder, att fordonet godkänns utan efterkontroll för fordonsinspektionen i Abborrberget. Skyltbelysningen är det mest av enligt statistiken, men följs tätt av bromsljus. Att ersätta en defekt lampa kan möjligtvis förefalla påfrestande för flera. Men det finns simpla beskrivningar med bilder för flera av bilmärkena i You Tube. Ett annat problem på gamla personbilar är att motorlampans larmbelysning på instrumentpanelen inte släcks.
De flesta bilinspektörer upptäcker den finurliga trickset att ta väck instrumentbelysningen. Men felaktigheten indikerar, att personbilen drar obehövligt mycket bensin, så koldioxidutsläppet växer eventuellt över vad som är okey. Givaren sitter på grenröret vid katalysatorn och är lätt att ändra. Den kan inhandlas till Iveco från Bds.se under 700 kronor. Risken är stor att det här simpla bristen kan ses som ett fel i katalysatorn. I dessa fall kan priset för en del fordonsmärken överstiga trettio tusen kr. Även klagomål på utslitna bildäck är frekventa för fordonskontrollen Abborrberget. Statistiskt är det en del som måste på ombesiktning med nya hjul. Det är konstigt, eftersom det är mycket enkelt att kolla för bilägaren. Kraven är åtminstone en komma sex millimeter mönsterdjup på sommarväglag och tre mm på vintern. Friktionen mot vägbanan minskar på däck under 3,0 mm. Så utprovning under vintermånaderna kan orsaka onödiga problem. Men med lätta verktyg kan omkostnaden, tillföljd av den årliga personbilsbesiktningen Abborrberget, förbli låg av den smarte bilinnehavaren.