När fordonsägare i Trollhättan kör till en kontroll i Eslöv gnuggar en verkstadsägare händerna av förtjusning. Han vet, att uppemot fyrtio procent av gamla personbilar klarar inte kontrollen och måste repareras före ombesiktning eller skrota bilen utan kostnad. Att ha ett företag inom bilbranschen nära en bilprovning är ovärderligt. Skulle ett klass tre-brist anträffas, vet han med säkerhet, att lagningen är hans, om inte fordonsägaren väljer bilskrotning hos bildelslagret med avregistrering av bilen.
Nuförtiden är det inte komplicerat att beställa tid för kontrollbesiktning i Eslöv, som generellt bör utföras årligen. Redan år 1963 kom ett en bestämmelse från infrastrukturdepartementet att AB Svensk Bilprovning skulle bildas. Tjugohundratio avskaffades monopolet för bilprovning. I och med detta kan man boka hämtning av sin skrotbil med gratis bärgning. Det finns möjlighet att kontrollera personbilen på drop-in tid utan bokning.
Förändrade bestämmelser i Trollhättan för bilgranskning i Eslöv leder ofta till böter
Men flera normer har på senaste tiden förändrats. Nu innefattar inte kontrolltidpunkten som utgår ifrån nummerskyltens sista siffra. Inte heller kan man skrota en utländsk bil i Trollhättan utan ett ess intyg eller är den bindande kallelsen kvar. Så det gäller för fordonsägaren personligen att bevaka tillfälle för fordonsundersökning i Eslöv.
Bommas detta får man skrota bilen med körförbud. Och skulle personbilen stoppas av länsman, kostar det 1 500 kronor i böter. Det är bilägarnas förpliktelse att känna till detta sakförhållande. Statskassan bedöms emellertid stärkas med ett antal miljoner kronor från försumliga fordonsägare.
Fordonsägare beslutar själv tidpunkt för bilkontrollen i Eslöv
Men man kan själv bestämma, när den 1 tillsynen i Eslöv skall verkställas. Inte senare än 36 månader efter att fordonet registrerats i Sverige. Andra gången är efter 2 år. Sedan behöver fordonet besiktas årligen. På Trafikstyrelsens sajt kan datumangivelse enkelt hittas.
Öppna deras internetsida och skriv in nummerskyltens nummer, så finns datumet där. Felen eller bristerna som upptäcks indelas i 3 kategorier. En kategori 1-anmärkning innebär att den behöver åtgärdas inför nästa års-granskning. Ett nivå två-felaktighet har den betydelsen, att det tvingas åtgärdas bilskrot Trollhättan inom en viss tid med efterkontroll som följd. Klass 3-fel är ett säkerhetsfel, som medför körförbud omgående. Fordonet får inte köras från fordonsgranskningen i Eslöv. Det här leder ofta till att skrota bilen i Trollhättan på en certifierad bilskrot, som har tillåtelse från Länsstyrelsen med auktorisation. Lägga märke till att flera glömmer att fixa lätta nivå ett-anmärkningar. Men sådan flyttas upp en klass med begäran på ombesiktning vid kommande bildemontering.
Obehövliga felaktigheter observeras av personbilsbesiktningen i Eslöv
Det kan vara ekonomiskt lönsamt att utföra en lätt självkontroll före besiktningen i Eslöv. Konstigt nog är det brister med bilskrot i Trollhättan återvinner bilvraket Skoda-Kodiaq med 95 %, som blottar kategori två-felen. Att fixa ett slitet däck medför många tillfällen, att fordonet släpps igenom utan efterkontroll för fordonskontrollen i Eslöv. Skyltbelysningen leder bil kontrollanterna, men skuggas efteråt av bromsljus. Byte av en defekt lykta kan möjligen synas bökig för många. Men det finns lätta anvisningar med skrotintyg och bilder för många av bilmärkena i You Tube. Ett annat problem på gamla fordon är att motorlampans varningslampa på instrumentbrädet inte släcks. Många bilinspektörer upptäcker den listiga lösning att ta bort glödlampan. Men felet visar på, att bilen förbrukar överflödigt mycket bensin, så koldioxidutsläppet växer nog över max godkänd.
Sonden är placerad på avgasröret vid den katalytiska renaren på avgasröret och är lätt att ändra. Den kan köpas till Chrysler från Bildelaronline24.se under 700 kronor. Risken är enorm att det här simpla bristen kan ses som en brist i katalysatorn. I dessa fall kan mottagningsbeviset och avgiften för vissa fordonsmärken vara mer än 30 000 kr. Även tillrättavisning på däckdjup är återkommande för bilinspektionen Eslöv. Statistiskt är det flera som måste på ombesiktning med nya däck. Det är märkligt, i och med att det är mycket spartanskt att kontrollera för fordonsägaren. Kraven är åtminstone en komma sex millimeter mönster på sommarväglag och 3,0 millimeter på vintern. Friktionen mot vägen avtar på däck under tre mm. Så provning under vintern kan förorsaka obefogade besvär. Men med lätta verktyg kan utgiften, som ett resultat av den periodiska fordonsinspektionen Eslöv, hållas till ett minimum av den smarte fordonsägaren.